Alponse Muchas dekorativa Art Nouveau-kvinnor är för många av oss så välbekanta att de nästan framstår som arketypiska.Ändå är det första gången som hans konst visas i Finland.

Vem älskar inte Alphonse Mucha (1860-1939) – en av Art Nouveau-epokens ledande konstnärer och klaraste stjärnor vars naturnära, vackra och drömlika bilder fortsätter att tilltala folk överallt i världen långt efter konstnärens död? Det är som om man minns hans bilder redan från barndomen, som om de etsat sig fast i minnet från den allra första gången, och som om de börjat tilltala en redan då för länge sen. Alla girlander, dekorativa stjärnor, blommor och kvinnor vackra som älvor, uttrycker ofta en rörelse uppåt mot det sublima och gudomliga samt en önskan att återvända tillbaka till naturen. Hans lätta och nätta motiv väcker starka känslor och hans underbart vackra kvinnor är glamorösa och sensuella men aldrig erotiska.

Allra bäst kommer hans sköna kvinnor till rätta i de så kallade serierna, där Mucha valt ett tema som han varierar och utvecklar i en rad illustrationer. En av de mest kända serierna är kanske Konst, där han låter fyra illustrationer av dans, måleri, poesi och musik, uttrycka konstformernas sanna väsen. Då man ser på de enskilda verken i denna serie ser man med ens vad det är som Mucha tagit fasta på i diverse konstformer. I sina serier tog han alltid fasta på det mest centrala i ett tema. Vare sig han avbildade Konstformerna, Årstiderna, Fyra blommor eller något annat, lyckades han inte bara synliggöra ett inre väsen, utan också kommunicera det vidare till betraktaren så att man kan se på temat med konstnärens känslighet och skärpa och lära sig något nytt om det avbildade.

Tjecken Alponse Mucha är kanske mest känd för sina affischer och illustrationer – vilka långt ifrån alltid åtnjutit uppskattning inom konstvärlden – men utställningen på Amos Andersons konstmuseum bjuder besökare på mycket mer. Här ser vi smakprov på oljemålningar, pasteller, skulpturer, skisser, konstföremål, samt fantasifulla smycken som Mucha designade till sin hustru.

Utställningen börjar med affischer och paneler, och det är kanske dessa vi starkast associerar med Mucha. Affischerna var beställningsarbeten, reklamer för champagne, kex, cigarrer, teaterföreställningar m.m. medan panelerna illustrerar fritt valda motiv. Som Art Nouveau- och Jugendkonstnär utvecklade Mucha speciellt i affischerna och illustrationerna sitt sinne för dekorativa mönster. Modellen omringas ofta av ett mönster eller uppgår i dekorationerna, t.ex. via kvinnornas hår vars lockar övergår i girlander, vågor, växtlighet. Mucha visade ett stort intresse för det samtida formspråket genom att publicera modellböcker, Documents Décoratifs, för dekorationsmålare och hantverkare.

Muchas mångsidighet är överväldigande och överraskar till en början. Likt en sann konstnär ville han förvandla allt han gjorde till konst. Smyckeskonsten är ett gott exempel på Muchas ambition att uttrycka Art Nouveaus formspråk i ett nytt medium. Smyckesdesign var en del av tidsepokens omfattande formspråk och det är därmed naturligt att Mucha, som även sysslade med formgivning och skulptur, gav sig in på detta område. Ser man noggrannare på Muchas affischer och illustrationer är hans intresse för smycken uppenbar. På hans målningar bär alla kvinnor smycken, ofta gjorda av blommor, stjälkar och blad. Det är intressant att hans fantasifulla smycken nu utgör de värdefullaste föremålen på utställningen.

Utställningen fortsätter på museets fjärde våning. Jag promenerar fram till en vitrin med en bekant skulptur: Huvud av en ung flicka. Hennes långa hår i guld kontrasterar mot hennes hud i silver. Vackra blommor pryder håret, men flickans ögon är slutna i djup meditation. Hon är lika lite nåbar som Muchas sublima dimensioner. Hej, säger jag tyst men klart till henne – för jag har träffat henne förut. Likt många andra av Muchas tavlor och konstföremål reser hon runt om i världen och ställs tack vare stiftelsen Mucha Foundation ut på en mängd utställningar i ett stort antal länder, men det är nu första gången Alphonse Muchas konst visas i Finland.

Alphonse Mucha. Amos Andersons konstmuseum i Helsingfors. Till den 31 maj 2006.

Linda Ferreyra Sandoval

 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.