Jag ser dem gå omkring i staden – ett gäng unga kvinnor i Jaros färger och små svarta bikinitoppar. De har snygga kroppar, ler glatt och har långt hår och sticker flyers i händerna på folk. Mig kommer de inte fram till. Det hade de inte heller behövt. Jag hade redan bestämt mig för att gå på Jaromatchen. För att jag visste det skulle vara bra stämning, spännande match och mycket folk. För att jag hade en ledig lördag och inget roligare för mig. För att fotboll är stort här i Jakobstad.

Men bikinioffensiven fick mig på dåligt humör. Fotbollsmatchen fick plötsligt en annan innebörd, en korkad, brölande, sexistisk sådan. Några dagar senare ringer jag upp en lokal Jaroaktivist och lovar att inte citera honom med namn. Han låter svettig och irriterad när jag frågar om de lättklädda kvinnorna i samband med fotbollsmatchen, nämligen. Men han förklarar sakligt vad det egentligen är fråga om. Det är alltså Tipsligans roadshow som turnerar i varje stad där en ligamatch spelas. Det är en ny marknadsföringsjuttu för ligan, förklarar Jaromannen.

Flickorna har olika uppgifter, berättar han vidare. De delar ut flyers och reklam för matchen i hela staden. Deras största uppgift är att marknadsföra Tipsligan. Sonera sponsorerar också, flickorna visar hur man kan få alla omgångars mål i mobilen. De är nämligen ganska dyra, de här flickorna, säger Jaromannen. De är klädda så för att använda… ja, i Jakobstad använder de Jaros system.

Du hittar mer information på www.veikkausliiga.com. De kallar sig ”Pelinaiset” och marknadsför både Tipsligan och föreningar. Föreningar får konkret hjälp för att höja publiksiffrorna.

Publikrekordet slogs  – nästan 5000 personer såg matchen mellan Jaro och VPS. Visst, marknadsföringen kan ha haft en del med det att göra, säger Jaromannen, men det var också lokalderby, bra väder och Jakobs Dagar. Vad brudarna hade med publikrekordet att göra är svårt att säga. De delade ut 3000 reklamblad.

Jag tycker det var en bra idé. Jag går alltså in på Tipsligans hemsida och ser vad Pelinaiset sysslar med. Man får veta att Tipsligan har som mål att bli Finlands intressantaste serie på några år. Marknadsföring i form av evenemang är ett betydande steg i utvecklingen – speciellt vad gäller att synliggöra matcherna i stadsbilden samma dag som de ska spelas. Sommaren 2006 har man svarat på det här behovet av utveckling med ”Veikkausliigan Pelinaiset – Road Show”. Pelinaiset är ”kovanluokan ammattilaisia” som har gjort motsvarande arbete i flera år i Players. På hemsidan kan man stifta närmare bekantskap med Anu K., Sonja F., Mari K., Piia J. med flera, som är skolgångsbiträden, studerande, modeller, företagare och så vidare.

De gör bland annat olika shower – show 1 är med fyra ”flickor”, fartfylld musik, ”upeat” scenkläder och medryckande koreografi. Show 2 görs av fem ”flickor” som kommer in åtta gånger. Players Bikinishow + Baari-turné görs för tredje gången denna sommar. Dans, bikinishow och strandbar erbjuds. Jag gick inte på matchen. Kände mig plötsligt oönskad där. Kan jag inte acceptera att man använder lättklädda kvinnor i marknadsföringen kan jag inte gå på matchen. Så är det. Jag går i lås av machovillkor. Det är allt.

Skribenten är journalist

Sofie Knutar

 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.