Jag fick en rödvit mössa som julklapp av min mamma, en Amilcar Cabral-mössa. De här mössorna bärs av ofantliga mängder gubbar i Västafrika (det finns nog ingen officiell siffra). Men Amilcar Cabral-mössan är också ett intressant fenomen i sig.

Första gången jag stötte på de här mössorna var i Senegal. Där bars de av var och varannan gubbe, i skiftande färger. Följaktligen kan de med fog anses höra till den moderna västafrikanska nationaldräkten. Trots att Amilcar Cabral-mössan, som redan namnet säger, förknippas med Västafrika, kommer den ursprungligen från forna Tjeckoslovakien. Där producerades de och användes av lokalbefolkningen. Men i något skede, jag vet inte riktigt när, skulle väl gissa på tidiga 1970-talet, spred sig dessa mössor till Västafrika, där de blev en verkligt långvarig hit. Kanske var det, likt gamla och utslitna bilar som emigrerar från Europa till Afrika, begagnade mössor som skickades till Afrika efter att deras ursprungliga ägare dött eller fått en förbättrad levnadsstandard.

På grund av att Amilcar Cabral använde dessa mössor fick de sitt namn och har sedan dess blivit en symbol för arbetarklassen, vänsterideologi och en stark, modern afrikansk identitet och stolthet. På så sätt kan Amilcar Cabral-mössan uppfattas som en tjeckoslovakisk/afrikansk motsvarighet till den urvattnade palestina sjalen. Om denna mössa hade ett lika starkt symbolvärde i Tjeckoslovakien under Sovjettiden vet jag inte. En sak vet jag dock: det är utsatta, koloniserade och förtryckta människor som använt dessa mössor.
Förövrigt är Amilcar Cabral-mössan ett konkret exempel på kopplingen mellan globalisering och kultur, och i synnerhet hybridiseringen. Den är också ett bevis på att globalisering inte är synonymt med amerikanisering. Mössan har rest från Tjeckoslovakien till Västafrika, möjligen via Portugal där Amilcar Cabral studerade och inledde sin politiska verksamhet i syfte att frigöra Guinea Bissau från Portugals kolonialistklor. Amilcar Cabral var dock inte enbart en hjälte, utan även en kritiserad nationalist, med många människoliv på sitt samvete. Han mördades 1973 i Conakry, Guineas huvudstad. Mössorna lever dock vidare. Men den som följt med, vet att Guinea de senaste veckorna har drabbats av en generalstrejk som lett till oroligheter, med påföljden att flera mössbärare har dött. Ingen mössa utan bärare.

Johannes Tabermann

 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.