Den sovjetiska bildbyrån Novosti APN producerade bildmaterial för Sovjetunionens propagandasyften. Nu har knappa tvåhundra av den svenska filialens kvarlåtenskap publicerats i fotoboken Propaganda.
Harmoniskt skimmer
Propagandamotiven spänner i huvudsak från 1950-talet och Chrusjtjoveran fram till perestrojkan och Sovjetunionens fall. Bilderna är genomgående konstnärligt väl avvägda, heroiska och storslagna, men med västerländska mått knappast idylliska. Det är stiliga exponeringar med djärva geometriska kompositioner, en konstnärlig tradition alls inte avlägsen 1920-talets konstruktivistiska formspråk vars främsta företrädare hette Alexandr Rodtjenko och Ljubov Popova, vars suggestiva skulpturer, målningar, fotografier och kollage framstod som en blandning mellan konst och verklighet. Formexperiment som kanske mest av allt påminde om djärv arkitektur. Säkerligen var de ryska konstruktivisterna viktiga lärofäder för flera av APN:s fotografer, även om deras ambitioner kom att hejdas åtskilligt av en hård detaljstyrd censur.
Halvgudar
Rysslandkännaren Holborn ser dock stora likheter mellan de båda supermakternas forna självbilder: ”Om man ersatte den här bokens titel med ordet ’Reklam’, så skulle den mycket väl kunna motsvara en bild av den amerikanska efterkrigsdrömmen. Allt finns där: paraderna, massmötena, bilfabrikernas löpande band, de stora kylskåpen och de vidsträckta sädesfälten i Mellanvästern, idrottsmännen, kändisarna, Nobelpristagarna och NASA.” Gemensamma drömmar således, även om gudar och hjältar såg olika ut. De sovjetiska rymdfararna upphöjdes till privilegierade superhjältar, vars roller liknade de västerländska popstjärnornas, toppade av Elvis och Bob Dylan. Klädda i futuristiska rymddräkter, draperade med ordnar och medaljer, likt Jurij Gagarin som genom sitt varv runt jorden 1961 blev världens första människa i rymden. Bokens avslutande avdelning rymmer inte bara rymdfarare, där finns också paraboler, kapslar, sonder, dräkter, kosmodromer och expressivt fotograferade raketuppskjutningar.
Framtidstro
Propagandisternas material rymmer inte bara heroism, där finns även mycket stolthet och framtidstro. 1960-talens moderna hyreshus, utplacerade i vinkelräta rader, talar om en längtan efter ett bättre liv. En stolt moder visar upp sitt nyfödda barn, som av en lycklig slump kommit till jorden som den halvmiljonte invånaren i staden Kisjinjov i Moldavien. Hon håller sin son mot skyn framför ett av de splitternya tjugovåningshus där varje lägenhet har balkong och tilltagna fönster.
Mark Holborn: Propaganda. Fotografier från sovjetiska arkiv. Förord: Mark Holborn, Martin Nyström och Hans Blix. Bokförlaget Max Ström 2007, 287 s.
Niklas Instedt