För sju år sedan startades företaget Kraft&Kultur i Sverige. Som namnet antyder är det något så otippat som en kombination av elbolag och kulturaktör. Och de är inte ensamma.
Kraft&Kultur har växt upp till en av de större aktörerna på den svenska elmarknaden och levererar el till bland annat 200 svenska kommuner. Förutom el ger företaget också ut en av Sveriges mer ansedda kulturtidskrifter Voltaire och resetidningen Äventyrliga familjer. De har också en bokklubb. På företagets hemsida kan man läsa deras slogan: ”Människor skulle inte kunna leva utan kultur. Bra kultur. Och människan kan i verklig mening heller inte överleva om hon inte är omgiven av en bra miljö.”
Mediekoncernen ETC med vänstermagasinet med samma namn i centrum, har ett antal företag under sig där ETC el är det senaste tillskottet. Bolagets VD och magasinets chefredaktör Johan Ehrenberg förklarar att man grundade ETC el för att på riktigt göra något åt klimatproblemen. Något han inte tycker att politiken gör i tillräckligt hög grad.
– Vi startade ett elbolag för att tillsammans med läsare kunna göra något rent praktiskt mot klimatproblemen.
Den eventuella vinsten ETC el gör satsas på att bygga ut vind och solkraft i Sverige. Ehrenberg förklarar att det för ett medie- eller kulturbolag är möjligt att satsa på el just för att man redan har en läsekrets och en publik. Det politiska engagemang som ofta kännetecknar kulturen är också en viktig anledning till att kombinationen el och kultur är möjlig, menar han. Andra företag och organisationer, bland annat fackföreningar, har försökt sälja el för att öka sin vinst.
– Men de flesta som försökt har inte lyckats eftersom de inte riktigt kunnat förklara varför folk ska ha deras el. Försöker man köra med ”lägsta pris” kommer ju snart någon annan med ett ännu lägre, säger han.
När ETC är ett kulturbolag som satsar på el är Kraft&Kultur redan från början en blandning av båda. Ingen del finansierar den andra. Både Johan Ehrenberg och Kraft&Kulturs vd Boris Benulic är aktiva samhällsdebattörer, båda med bakgrund i den politiska vänsterkanten.
Just klimatförändringarna är något företagen arbetar aktivt mot genom att tillhandahålla el från förnyelsebara energikällor som vind och vatten. Kraft&Kultur omsätter ungefär 1 miljard kronor, dryga 100 miljoner euro, och går med vinst. Johan Ehrenberg räknar med att också ETC el kommer att gå bra och kalkylerar att man om fem år kommer ha uppemot 20 000 elkunder.
Men elbolag med en moralisk agenda är en affärsidé som också spridit sig utanför kulturen och vänstern. För några år sedan startade bolaget GodEl som skryter med att de skänker all sin vinst till välgörande ändamål. Bakom bolaget står flera rika företagarfamiljer, bland annat klädjätten Hennes & Mauritz’ huvudägare familjen Persson.

Rasmus Lundgren

 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.