När den världsberömde tjeckiskfödde arkitekten Jan Kaplický plötsligt dog i Prag i januari rördes alla av hans öde. Hans hjärta klarade kanske inte av den plötsliga lyckostormen – hans dotter hade fötts några timmar tidigare. Nej, detta är ingen såpopera, utan dyster verklighet. Hans hjärta var utmattat efter två års kamp mot tjeckisk trångsinthet och orättvis behandling.

Kaplický hade vunnit en arkitekttävling om landets nationalbibliotek med ett mycket speciellt verk som först kallades Bläckfisken och sedan Droppen. Stadens myndigheter hade utlovat ett område på kullen Letná ovanför Moldau för byggnaden. Projektet har framkallat en livlig diskussion – en del människor beundrar det, andra hatar det. Till de senare hör president Václav Klaus, som lovat stoppa biblioteksbygget med sin egen kropp.

Efter denna proklamation ändrade Prags borgmästare Pavel Bém, god vän med Václav Klaus, sin syn på Droppen och upptäckte att staden inte hade ett tillräckligt stort markområde för en så ambitiös byggnad (fast kanske han tänkte att hans vän på Slottet skulle få sin utsikt förstörd av ett sådant monster). Plötsligt kom man fram till att arkitekttävlingen inte gått regelrätt till o.s.v. Jan Kaplický kämpade tappert mot detta motstånd, men …

Men tragiska händelser mobiliserar ofta människor, och så skedde också i detta fall.

Människor uttrycker sitt stöd inte bara för detta exempel på avantgardistisk byggnadskonst, utan också för denna man som inte resignerade inför byråkratins makt. ”Prag är vackert, men ingen konserv. Kaplickýs projekt är storslaget och jag hoppas få se biblioteket ovanför Prag”, sade utrikesminister Karel Schwarzenberg. Senare samlades människor på Letná under parollen ”vi ska själva bygga biblioteket”, och började samla pengar för Droppen.

Konsten har också rört upp stämningarna på ett europeiskt plan. När den tjeckiske konstnären David Cerný i Bryssel presenterade sitt verk Entropa chockerade det en del människor, medan andra roades. Denna groteska hyperbol har fungerat som en mätare när det gäller sinnet för humor, en känslig mätare, om man tänker på den bulgariska ilskan över den turkiska toalett som fick symbolisera deras land. Man kan se Entropa som ett sätt att lyfta fram inte bara det tjeckiska ordförandeskapet i EU, utan också konstens betydelse. Bildkonsten utgör ett viktigt språk i en värld som innehåller alltför många ord.

Helena Chvojková

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.