Teliasoneras lila Nepal

av Ny Tid

Trafikskyltar, båtar, hus och stenar. Allt går i samma färg.

Längsmed en slingrig väg från staden Pokhara i västra Nepal ser jag en hel by som målats i en klarlila färg. Bergssluttningarna är branta och på risfälten ser jag skördetröskor som jag känner igen från historieböckerna.

”Färg är dyrt och nu är husen målade”, är ett av svaren jag får när jag går runt bland de lila cementskjulen som blivit till reklamskyltar.

Någon annan säger att de inte var hemma när Ncell, Teliasoneras dotterbolag, knackade på. Det är skjulens ägare eller någon annan som tagit beslutet att måla ytterväggarna, bara några få hus har kvar sin originalfärg.

Byborna har inte fått ersättning för att göra reklam för telekombolaget. Varför betala när man inte måste? Det handlar ju om människor som dragit nitlotten i livets lotteri: som är analfabeter och saknar pengar och möjlighet att ens köpa medicin om de blir sjuka. De hyr cementskjulen för några euro i månaden och är dagjobbare på fälten.

Det bergiga landskapet har en knapp infrastruktur, dåliga vägar och bristfällig elförsörjning. Att sätta upp reklamskyltar av plast är knappast i företagens intresse.

Därför kör jag förbi stenhus med texten ”Ncell för Nepal” och lila trafikskyltar som talar om hur många kilometer jag har kvar till nästa plats där det finns fler än tio skjul på en och samma plats.

Det är inte svårt att förstå varför allt fler företag söker sig österut. Här finns en växande marknad som bara får större potential i takt med att Europas ekonomi rasar samman.

Veckans Affärer skrev förra året om hur Teliasonera misstänks för mutor, skattebrott och korruption i Nepal. Det verkar inte ha skrämt bort företaget, snarare tvärtom. Marknadsföringen är hårdare än någonsin tidigare.

Det upprör.

Maoistunga vandaliserade nyligen företagets huvudkvarter i Kathmandu. Själv har jag fått frågan om Teliasonera skulle färga Finlands landsbygd lila.

Svaret är nej.

Så varför gör de det i Nepal?

Julia Wiræus
Foto: Suraj Ratna Shakya

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.