Seriekonstnären och författaren Nina Hemmingsson berättar att det kändes självklart att svara ja när Sonja Ahlfors och Joanna Wingren frågade om de kunde använda hennes serier i en teaterpjäs.

– Jag har själv tänkt att jag bygger upp mina serier som om det vore en scen. På det viset är steget inte så långt från serierna till teater. Sen är det ju klart att det på ett konstnärligt plan är ett väldigt långt steg för dem som skapar pjäsen, berättar Nina Hemmingsson i en intervju för Ny Tid på Göteborgs bokmässa.

Hemmingsson säger att hon ser en tydlig fördel med att hennes serier har en ganska enkel rekvisita. Detta uttryckligen med tanke på hur väl de kan fungera på en teaterscen.

– I mina utemiljöer kan det finnas ett hus, ett berg och ett träd. Inomhus kan det finnas en soffa med en tapet i fonden.

Teatergruppen Blaue Frau har använt sig av Nina Hemmingssons serier i två pjäser. I den första, Jag är din flickvän nu, som år 2008 sattes upp på Teater Viirus, fanns också material av en annan svensk serieskapare, Liv Strömquist. Hemmingsson berättar att samarbetet från hennes sida var väldigt enkelt.

– När Blaue Frau arbetade med Jag är din flickvän nu var min del i det hela väldigt liten. Egentligen var allt jag gjorde att jag gav mitt godkännande till att använda mina serier och när manuset var klart gav jag mitt godkännande en gång till.

Hemmingsson säger sig vara väldigt nöjd med hur pjäsen arbetades fram, men att hon själv de facto inte heller skulle ha haft mer tid att sätta på teaterprojektet.

– Det handlar om att jag måste ha ett starkt förtroende för Blaue Frau – och det hade jag. I en sådan situation kunde de göra allt.

Under intervjun beklagar sig Hemmingsson flera gånger över att hon på grund av en stram arbetstakt inte haft möjlighet att se den färskare pjäsen, Mina vackra ögon. Jag är din flickvän nu såg hon när den visades på Stockholms stadsteaters gästspelsscen c/o. Inför föreställningen var hon nyfiken.

– Jag betraktade föreställningen som ett helt nytt konstverk. Det var lyxigt på något vis. Jag var inte personligt ansvarig. Och när jag sen såg pjäsen och den var så himla bra – då kände jag mig väldigt stolt och tänkte ”vad fint det blev och det var mina texter.”

Jag är din flickvän nu spelades sex gånger på Stockholms stadsteater år 2009, och året därpå visades en lite avskalad version av pjäsen på den i Stockholm turnerande Parkteatern. När Joanna Wingren och Sonja Ahlfors några år senare åter kontaktade Hemmingsson gav serieskaparen direkt grönt ljus.

– Den här går gången var min roll i det hela om möjligt ännu mindre. Men utöver att jag gav mitt godkännande till att använda serierna skickade jag dikter ur min diktsamling Det var jag som kom hem till dig (recenserad i Ny Tid 1/2013), som också användes som material för teatermanuset, berättar Hemmingsson.

Trots att Hemmingsson inte haft möjlighet att se Mina vackra ögon har hon sett bilder från föreställningen.

– Jag tycker att de på ett väldigt fint sätt har behållit estetiken i serierna och plattheten i figurerna. I den första pjäsen skulle jag, om jag själv fått välja, ha låtit karaktärerna ha mörka och långsamma röster. Men att skådespelarna i stället hade glättiga och uppskruvade röster gjorde att det blev en så bra krock mellan revyn och det mörka. De ramade in det hela på ett otroligt vis, essensen kom egentligen fram ännu bättre.

Så helt plötsligt, utan förvarning, kommer Nina Hemmingsson med något av en nyhet.

– Efter att jag sett Jag är din flickvän nu på teaterscenen förstod jag att det skulle vara så fruktansvärt roligt att skriva direkt för teater. De saker jag behandlar i mitt skrivande – relationer och psykologi i kombination med strukturerna i samhället och vad de gör åt människan – allt det gestaltas väldigt bra på en scen.

Men har du börjat skriva på någon teatertext?

– Jag har lusten. Jag tror att jag kommer att göra det. Det är så att jag väldigt gärna skulle vara skådespelare eller stå upp-komiker, men jag klarar inte av det. Istället kunde jag skriva något för en skådespelare, säger Hemmingsson.

 

Marcus Floman

 

Läs också:
Hur hårt får en kvinna skrika på scenen? 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.