En dansk islamists omvändelse

av Viveca Tallgren

– Jag trodde att jag hade funnit den slutgiltiga sanningen. Men nu vet jag att så hänger det inte ihop. Idag är jag mer sökande och öppen i mitt förhållningssätt till världen, förklarade den tidigare danska imamen och islamisten Ahmed Akkari i augusti för den danska allmänheten.

Ahmed Akkari föddes 1978 i Libanon och kom till Danmark med sin familj som flykting år 1985. Som 16-åring blev han värvad till islamisk mission, som 19-åring blev han predikant och senare imam. Fram till år 2007 var han också talesman för Islamiska trossamhället och tog en kandidatexamen i islamiska studier men blev aldrig färdig med sin avhandling.

Det var först under krisen efter Jyllands-Postens publicering av Muhammed-karikatyrerna 2005, som Akkari blev en ökänd figur i Danmark. Han anslöt sig till en grupp imamer som bildade en aktionsgrupp mot karikatyrerna. Den 11 oktober reste Akkari med en delegation till Mellanöstern för att skapa uppmärksamhet kring de kontroversiella teckningarna. Till råga på allt plockade gruppen en bild av en man med gristryne från internet och hävdade att detta var danskarnas uppfattning av profeten Muhammed. Rasande islamister satte eld på den danska ambassaden i Syrien och Libanon, brände danska flaggor och ropade död åt Danmark.

Det slog ner som en bomb när Akkari nu, åtta år senare, i de danska medierna erkände att han ångrat sina handlingar och bad om ursäkt för den skada han vållat med sina aktioner.

 

Grönländsk ökenvandring

För Akkari har det varit en lång process att nå fram till den här insikten. Det började under en resa i Libanon där han var på besök hos en vän som lånade honom flera intressanta böcker. En av dessa var Kritik av den religiösa retoriken av den muslimska egyptiska teologen Nasr Hamid Abu Zayd, som i boken försöker ge en akademisk-filosofisk tolkning av islams grundtexter. Zayd blev dragen inför egyptisk domstol och anklagad för att ha avfallit från islam med sina tolkningar. Som avfälling blev han också tvungen att skilja sig från sin hustru, eftersom en muslimsk kvinna enligt islamisk familjerätt inte kan var gift med en icke-muslimsk man. Akkari jämförde den hårda domen med bokens argument och det satte i gång många tankar hos honom.

År 2008 fick Akkari ett jobb i Narsaq på Grönland, där han fick tid att läsa och reflektera. På biblioteket i Narsaq hittade han Jostein Gaarders Sofies värld och böcker av bland andra sociologerna Anthony Giddens och Zygmunt Bauman, som kom att ändra hans syn på världen. Den tvååriga vistelsen på Grönland blev för Akkari en lång existentiell resa, en ökenvandring, som han själv kallar det.

”Jag började uppleva världen på ett nytt sätt och började se den islamiska livsåskådningen i relief”, skriver Akkari i en artikel i tidningen Politiken om sin omvändelse.

 

Trons frigörelse

Under den långa läroprocessen reste Akkari mycket och upptäckte att många av Mellanösterns muslimer inte alls bryr sig om den dogmatiska och konservativa livsföring som islamismen predikar. Han såg också att islamistiska grupper och församlingar liknade varandra överallt. Akkari skrev en lång artikel om sin förändring: ”Det slog mig hur ofta de drivs av personliga intressen och hur bra de är på att manipulera sig fram till dem. Jag upplevde intoleransen mot oliktänkande, också när det gäller trosfränder som hade en annan hållning”.

Akkari anser att de islamistiska strömningarna är för oflexibla och för motsägelsefulla, och därför bör islam kunna frigöras från islamisternas makt och frisättas i världen som en tro, inom vilken individen kan finna sig själv utan att agera politiskt. Han uppmanar unga muslimer som är missnöjda med det danska samhället att resa ut i världen och sedan komma tillbaka och se vilken oas de bor i, med 150 olika utbildningar att välja mellan och en möjlighet till samhällsstöd för dem som inte klarar sig.

 

Hot och hatbrev

Idag har Akkari lämnat sina islamistiska trosfränder och sin familj, med den påföljden att han fått otaliga hot, hatmejl och andra obehagliga reaktioner från den ytterflygel han tillhörde. Danska islamister har också satt en hatisk propagandavideo på internet, som föreställer rebeller i Syrien som skjuter mot tidigare statsminister Anders Fogh Rasmussen, karikatyrtecknaren Kurt Westergaard och Ahmed Akkari .

Sedan sin bekännelse i pressen har Akkari uppträtt både i medierna och vid olika evenemang, där han berättat om sin långa resa mot insikt. Han har också rest runt i invandrartäta områden i de större städerna. ”Islamisterna är inte i majoritet i ghettoområdena men de utövar ett stort inflytande på majoriteten och spelar på de kulturella koderna i dessa områden”, förklarar Akkari. Det handlar till exempel om palestiniernas förhållande till judar, om dem som tycker att samhället är roten till allt ont eller att Danmark är så rasistiskt att det är omöjligt att få arbete där som muslim. Dessa hållningar vill Akkari debattera med både danskar och invandrare.

 

En ny möjlighet

Det väckte stort uppseende när Akkari besökte Tryckfrihetssällskapet, som officiellt är en förening som stöder tryckfrihet, men som reellt är kritiska mot islamismen, som de ser som tidens största hot mot yttrandefriheten. Besöket mötte stark kritik i muslimska kretsar.

I de danska medierna har man också spekulerat över hur trovärdig Akkaris omvändelse är, fastän hans bekännelse fått ett övervägande positivt mottagande. Själv bedyrar han emellertid att han till och med kommer att gå ut med sin omvändelse i arabiska medier som Al-Jazeera och Al-Arabiya.

Trots att hans situation inte är helt lätt konkluderar Akkari att den ändå har gett honom möjligheten att betrakta livet och världen på ett nytt sätt. ”Den ger mig friheten att öppna ögonen tillsammans med alla andra människor. Men jag har inte valt någon ny tro. Existensen är det essentiella”.

Viveca Tallgren
Foto: Privat arkiv

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.