Kejsaren är alltid naken

Om man som Helsingforsbo har velat ta del av Folkets bildningsförbunds filosoficaféer har man i regel varit tvungen att ta sig till Åbo. Så inte tisdagen den 3 december då FBF i samarbete med Röda Rummet ordnade ett filosoficafé på antikvariat Sofia i Kajsaniemi i Helsingfors.

Huvudperson var filosofen Joel Backström som talade på temat ”Skenbara katastrofer och katastrofala skenbarheter. Om samhällsklimatets förändringar”. Eller som det hette i förhandsinformationen: Vad är relationen mellan den samhälleliga klimatförändringen och väderleken i den egna själen?

Backström inledde med att återberätta H.C Andersens berömda saga Kejsarens nya kläder, som ett försök att illustrera det sociala skenets väsen och auktoritet. Sagans sensmoral är naturligtvis inte att den nakna kejsaren och den tigande befolkningen skulle visa någon form av undantagstillstånd. Tvärtom – också de gånger kejsaren åker förbi iförd fysikt påtagliga textilier deltar både han och omgivningen i ett sorts skådespel

Just mode och kläder tjänade i Backströms anförande som exempel för att synliggöra den samhälleliga och allmänna auktoritet som säger ”vad som är rätt”, eftersom vi lätt kan relatera kläder och mode till vårt eget beteende. Hur reagerar vi till exempel när vi om tjugo år får se bilder av hur vi gick klädda 2013? Sannolikt med någon form av bestörtning, eller åtminstone häpnad? Hur kunde jag klä mig så där?

– Poängen är att vi kommer att tycka så helt på riktigt. Precis som vi nu, lika uppriktigt, tycker att vi ser okej ut. Det är min ”personliga uppfattning”– och ändå något som helt uppenbart inte har någonting alls att göra med min personliga uppfattning, eftersom den kommer att vara helt annorlunda om 20 år. Inte för att jag själv tänkt efter, utan för att jag följt med en viss allmän tidsanda, modet. Det här sätter ett frågetecken framför idén om vad som är ens egen åsikt, smak eller omdöme.

Samma mönster gäller förstås inte bara kläder, utan så gott som allt. Också vetenskapens förment objektiva värld är full av trender.

– Frågan är snarast om det finns någon slags ställe där det här inte gäller?

Filosoficaféets publik och Joel Backström hann under kvällen diskutera en hel del aspekter av samhället och dess invånares sätt att interagera i en kapitalistisk kultur där formen för kollektivism paradoxalt nog är att upprepa ett individualistiskt mantra.

– All reklam fungerar på samma sätt. Man säger inte: ”Köp den här bilen – alla andra har köpt den”. Man säger: ”Köp den här bilen, så kommer du att vara speciell”. Och fast alla andra också har köpt den så är också de väldigt speciella… Den undertext reklamen använder för att sälja är inte löftet om att du blir dig själv, utan hotet om att du blir dig själv om du inte köper – då är du inte som alla andra utan helt out.

 

Fredrik Sonck


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *