Dagens ETC utmanar högerpressen

av Axel Kronholm

”En röd dagstidning för ett grönare Sverige”. Med de ledorden vill Johan Ehrenberg spräcka den borgerliga mediehegemonin.

Där ligger den – Dagens Etc – intill Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet i tidningshyllan på Pressbyrån vid Mariatorget i Stockholm. Trots att tidningen bara har funnits i knappt en månad, så intar den på ett nästan självklart sätt hyllplatsen bredvid de Bonnier- och Schibstedtägda tidningarna som mer eller mindre alltid har legat där.

Några kvarter därifrån ligger huvudredaktionen för det som blivit Sveriges första nya rikstäckande dagstidning på 30 år. Johan Ehrenberg, ansvarig utgivare och ägare av Etc förlag, står vid ett högt skrivbord mitt i lokalen.

– Jag är politiker först, publicist sen, det har jag alltid varit. Idén med Etc har alltid varit politisk.

Alla utgivare har ett syfte, en idé om varför just den här berättelsen behövs, förklarar Ehrenberg. Att det skulle vara objektiva oberoende journalister som styr innehållet i medierna köper han inte.

– Om ägandet bara handlade om att tjäna pengar så kunde de väl driva en bank istället. Men nej, tidningsägare äger tidningar för att de vill påverka samtalet. Alla utgivare har på så sätt politiska ambitioner.

Målet med den nya dagstidningen är att utgöra ett alternativ till de borgerliga dagstidningarna och erbjuda de gröna och socialistiska perspektiv som tidigare saknats.

– Gör man en tidning dagligen och varje dag reagerar på det som händer, då kan man förändra samtalet innan det är förstört. Vi kan alltså påverka påståenden och problemformuleringar som annars, i ett ensidigt medielandskap, snabbt etableras som sanningar och styr hela den fortsatta diskussionen.

I slutändan handlar det om att stärka läsarens politiska och demokratiska kraft.

– Jag brukar säga att det här projektet handlar om att ge mod inför de två största utmaningar vi har: klimatfrågan och de sociala konsekvenserna av nyliberalismen.

 

Ideologisk nyhetsbevakning

Ehrenberg tycker att det finns en förljugen bild av vilken roll journalisterna spelar i formandet (och begränsandet) av det offentliga samtalet. De ljuger för sig själva för att slippa ta ansvar för de val de dagligen gör, menar han.

– Många journalister tror att en nyhet är något som har hänt. Det är det inte. En nyhet är ett val om vad som är viktigt att berätta av alla miljoner saker som hänt. Det valet är alltid ideologiskt.

När det kommer till utrikesbevakningen försöker Dagens Etc komma ifrån den refererande byråjournalistik som håller på att bli allt vanligare hos andra medier. Man har bland annat värvat Sveriges Radios tidigare Latinamerikakorrespondent, Lars Palmgren, som stringer. Ehrenberg förklarar att de vill ha skribenter som inte bara törs visa sin osäkerhet utan också redovisar för sina egna teorier och tolkningar av en världshändelse.

Eftersom tidningen har sämre pressläggning än andra tidningar – Dagens Etc måste gå i tryck tidigt – har man fått jobba mycket med att ta fram egna nyheter. Ett flertal nyhetsserier är planerade och nyligen publicerades ett antal artiklar om preventivmedel och varför det dröjer så med p-piller för män.

 

Läsarna sponsrar

Att det alls blev någon tidning berodde på miljonlån från läsarna. För drygt ett år sedan lanserades idén och redan efter första kvartalet hade två miljoner kronor kommit in.

– Då kände vi att oj, det här är något som folk verkligen vill ha.

De flesta har lånat kring tio tusen kronor, medan ett fåtal bidragit med så mycket som 100 000. Lånen ska betalas tillbaka under tre år, med en ränta på tre procent. Det är dit tidningens presstöd går. Varje månad när presstödet betalas ut går det direkt vidare till läsarna som lånat ut pengar.

Tidningens intäkter ska framför allt komma från prenumeranter. Idag närmar man sig 6 000 helårsprenumeranter.

– Vi har snabbt fått många fler prenumeranter än vi hade räknat med. Nu siktar vi på att nå 10 000 innan året är slut. Lyckas vi med det får vi helt andra muskler. Och det är muskler som ska användas till fler journalister.

Annonserna får inte utgöra mer än tio procent av de totala intäkterna. Det är ett medvetet val för att inte göra sig beroende av annonsörer.

 

Slår från vänster

Johan Ehrenberg menar att alla partier, även de rödgröna, har anledning att vara oroliga över en dagstidning från vänster. Samma dag som Ny Tid besöker redaktionen innehåller tidningen ett avslöjande som kritiserar Vänsterpartiets förhållande till bemanningsföretag.

– Vi är mer intresserade av att kritisera fegheten hos Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet än vad borgerliga tidningar är. De vill förstås att dessa partier ska vara fega.

De rödgröna partierna har anpassat sig till ett högervridet medielandskap där det fungerar att vara feg, menar Ehrenberg.

– Inte minst Socialdemokraterna har varit utsatta för ständiga påhopp, men de har alltid kommit från höger. Tänk dig då att du nu plötsligt också måste hantera en tidning som slår från vänster.

 

Fortsatt expansion

Språket i Dagens Etc ska vara så vardagligt som möjligt. Ord som ”hen” får visserligen gärna användas, men man bemödar sig inte med politiska språkmarkeringar som att skriva ”arbetsköpare” istället för ”arbetsgivare”.

– Jag brukar säga att jag alltid skriver för min mamma. Nu är hon visserligen död, men poängen är att vi ska vara ett massmedium med ett vardagligt och begripligt språk.

När Etc nu expanderat från lokala upplagor och ett veckomagasin till en rikstäckande dagstidning kan Ehrenberg inte låta bli att smida nya planer för framtiden. Han har tankar på ett nordiskt samarbete, men vill inte gå in på några detaljer.

Sven Lindqvist, den fantastiska författaren, sa alltid till mig när jag frågade om hans nästa projekt: ”Johan, tala aldrig om den bok du inte skrivit”.

Vad som inte är hemligt är emellertid att man siktar på att öppna fler lokala redaktioner i Sverige för att få en större räckvidd och en bättre bevakning av landet.

– Men vad gäller Norden så skulle det absolut finnas intresse och behov av ett samarbete mellan duktiga publicistiska krafter med liknande målsättning. Men det kräver att det finns folk som är villiga att betala för det.

 

Axel Kronholm


Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.