Den kränkta mannen sjunger ut

Foto: Felicia Ohly

Det är inte lätt att vara en vit man längre. Det är i stora drag precis det budskap som svenska Teater Lacrimosas Kränkt – The Musical leker med. Föreställningen laborerar med ett innehåll som tar publiken långt bortom den politiska korrekthetens gränser då man driver med en anonym näthatares förvrängda världsbild.

Kränkt som spelades under Hangö Teaterträff förra veckoslutet gör parodisk musikal av näthatets sexistiska, rasistiska och homofoba tongångar. För manus och regi står Liv Elf Karlén och delar av texten baserar sig på citat från bland annat Aristoteles, Sigmund Freud, nätforum, anonyma hotbrev, samt svenska politikers och programledares uttalanden. Även om det rör sig om citat som spänner över en stor tidsram är poängerna i dem i stort sett de samma, med mannen som norm, med tankar om vad som är ”naturligt” och att det är bäst att göra som man alltid har gjort och undvika förändringar. Milt sagt.

Att ta sig an ett stort och brännande tema som näthat är inte det lättaste, men i den här föreställningen fungerar det humoristiska greppet fint och det blir närmast befriande att få skratta gott åt det absurda i de åsikter som förs fram av mannen på scenen. Kränkt är en enmansshow och för underhållningen står Otto Milde. Emellanåt flankeras han av föreställningens övriga medverkande när de dyker upp i färdigt inspelade videoklipp för att konversera med varandra. Att de övriga medverkande skådespelarna är kvinnor som alla spelar män i videokonversationerna tillför en extra dimension av karnevalism och drag där den manliga könsrollen tillspetsas.

Föreställningen bjuder på både dans och sångnummer där klassiska musikallåtar försetts med nya texter. Till exempel Don’t Rain om My Parade från 60-talsmusikalen Funny Girl har omformulerats till en sång om att man inte ska tjeja ner mansparaden. Koreografin som Milde står för går också i äkta musikalanda, med dramatiska gester, svängande steg och skutt, vilket står i bjärt kontrast till pjäsens otäcka retorik.

Milde gör sin roll med precision och allt från miner till tonfall sitter som det ska. Det är lätt att känna igen arketypen för den som i princip är för jämställdhet, bara det inte går för långt så att säga. Och för långt har det gått på alla plan enligt rollkaraktären, bland annat när ordet hen kommer upp på agendan. Såväl tematiskt som innehållsmässigt blir Kränkt en verkligt aktuell föreställning och även om den är skriven utgående från svenska förhållanden tror jag inte att det skiljer sig särskilt mycket från debattklimatet i Finland, vad dylika frågor beträffar.

Trots föreställningens humoristiska grepp blir stämningen på scenen allt tyngre när det demonstreras hur anonymiteten på Internet gör det allt för enkelt att släppa på spärrar och uttrycka sig både vulgärt och hotfullt, och det sjungs om skrivbordssoldater, nätpirater och hatarkamrater. På så vis lyckas Kränkt väcka frågor kring tolerans och yttrandefrihet, frågor som på alla sätt ligger i tiden. För publiken blir skrattet ett sätt att avväpna hataren och hans absurda åsikter, en strategi som åtminstone fungerar i teatersalongen.

 

Anna von Bonsdorff

 

Kränkt – The Musical. Manus och regi: Liv Elf Karlén. Koreografi: Otto Mildre. Musik/musikarrangemang: Magnus Larsson. Sångtexter: Liv Elf Karlén. På scenen: Otto Mildre. Övriga medverkande: Bahareh Razekh Ahmadi, Bianca Kronlöf, Ann Petrén.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *