Vem ska betala för musiken?

av Fredrik Westblom

– Är inte Youtube boven som stjäl artisternas pengar? Det frågar moderator Niklas Rosström av Andreas Carlsson, Patric Sarin och Maria Marcus, musikentreprenörer och panelister på Musik och talang i Vasa, och de håller med. Den frågan sammanfattar stämningen från årets musikmässa, där framtidsutmaningarna i musikbranschen står i fokus.

Musik och talang, som ordnas för femte året i rad i Vasa, är en konferens och kontaktpunkt för finlandssvenska och nordiska personer i musikbranschen. På årets mässa är framtiden i fokus, och många av debatterna rör streamingtjänster som Spotify och hur upphovsmännen ska få betalt för sin musik. Även kongressens första gäst, Thomas G:son, nämner detta under sin diskussion med moderatorn Kjell Ekholm.

– Det är en annan tillvaro vi lever i nu än för ett tiotal år sedan. Här i Norden och speciellt i Sverige är streamingtjänster det enda som finns. Det betyder också att låten i sig har blivit det viktiga medan albumen hamnar i bakgrunden.

Det betyder i förlängningen att i dag får de som skriver den mest lyssnade låten också mest pengar, fortsätter han. Tidigare fick alla låtskribenter som deltog i produktionen av ett album samma del av kakan.

Målet är ändå inte att antagonisera vare sig streamingtjänsternas förespråkare eller skivbolagen, säger Amie Borgar (bilden), ordförande för styrgruppen för Musik och talang. I stället vill de lyfta upp alla sidor av diskussionen.

– För många av oss som arbetar med musik är ändå drömmen att en gång få tjäna pengar på det här. Frågan om vem som ska betala för musiken är därför aktuell i dag, säger hon.

Då jag ser programmet är det mycket fokus på PR, entreprenörskap och musikmarknaden i sig. Håller musiscerandet på att bli mer företagsinriktat?

Thomas G:sson

Thomas G:son

– En förhoppning som vi och Kulturfonden har är att unga artister som fått stipendium för sin musik ska kunna fortsätta efter att de släppt första skivan. Därför tycker vi det är viktigt att de lär sig hur de ska tjäna pengar. Det kan kännas väldigt businessinriktat men målet är ändå att ge alla möjligheten att få sin musik hörd.

En möjlighet som presenterades under dagen var crowdfunding, som bland annat Pledgemusic som grundades 2009 siktar på. Deras specialitet är att musikälskare får vara med i skapandeprocessen på ett helt annat sätt än exempelvis via Kickstarter.

– Vi ser oss inte som konkurrenter till streamingtjänsterna utan snarare som ett komplement. Likaså med skivbolagen, som vi ofta samarbetar med. Tidigare var de inte intresserade av oss och såg oss som konkurrenter men vi erbjuder helt enkelt ett nytt sätt att marknadsföra artister på, säger talespersonen Anna Mason.

Läs mer om utmaningarna i musikbranschen i nästa nummer av Ny Tid.

Text och foto: Fredrik Westblom

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.