Kategoriarkiv: Teater

Konst, kopiering och kapitalism

Willehard Korander och Edith Holmström i CMMN SNS PRJCT. Foto: Anni Klein

Vad är en kopia? Och hur kan kopian förstås ur ett ekonomiskt, kulturellt, juridiskt eller evolutionärt perspektiv? De frågorna diskuterade teaterarbetare under Hangö teaterträff förra veckan. Fredrik Sonck remixar diskussionen.

Till de allra populäraste föreställningarna under årets upplaga av Hangö teaterträff hörde CMMN SNS PRJCT och cmmn sns prjct (illegal copy), den förra med skådespelarna Willehard Korander och Edith Holmström, den senare med Pekko Koskinen från Todellisuuden tutkimuskeskus.

Fortsätt läsa Konst, kopiering och kapitalism

Brechts satir riktad mot regimen i DDR

Är det vänstern eller folket det är fel på, undrar Claes Andersson (Ny Tid 22/2013) och hänvisar i det sammanhanget till en dikt av Bertolt Brecht. Frågan är viktig och dikten passar bra in, men Andersson daterar den fel. Den är inte skriven under Brechts tid som flykting i Finland på 1940-talet, utan drygt tio år senare, och satiren är inte riktad mot nazisterna utan mot den realsocialistiska regimen i DDR. Det gör att den fortfarande svider i den politiska vänsterns samvete. Eller borde göra det. Dikten heter En lösning och så här lyder den i Erwin Leisers översättning:

Fortsätt läsa Brechts satir riktad mot regimen i DDR

Tänkvärt om medberoende och människovärde

Riksteaterns uppsättning av Håpas du trifs bra i fengelset skildrar relationen mellan syskonen Anni och Sami, en relation som är långt ifrån problemfri. Men hur mycket bör och kan man som anhörig hjälpa en missbrukare?

I Annis familj kretsar allt kring storebror Sami, mamma och pappa. De har alla fastnat i olika missbruk. Mamma och pappa i alkoholen. Sami i drogerna. Anni kämpar för att hålla ihop familjen, för att de ska överleva. För att de ska vara en vanlig familj. Men det blir inte så. Till sist lyckas Anni skapa sig ett eget liv. Men familjen finns alltid i hennes tankar och deras missbruk formar också hennes liv.

Fortsätt läsa Tänkvärt om medberoende och människovärde

Avskalat samvetsdrama i prästgården

I en kylslagen gammal prästgård tassar den pensionerade prästen omkring i tofflor. Han kommunicerar med fåglarna utanför, gör sig sedan omsorgsfullt redo för nattvila. Plötsligt ringer telefonen. Först är det mobilen som ringer, men den stänger prästen av. Sedan ringer den fasta som han gömt undan i en låda. Prästen heter Tomas liksom den bibliska tvivlaren. Telefonsamtalet gäller en utvisningshotad flyktingfamilj på åtta personer. Någon som heter Rut ber Tomas att gömma familjen i prästgården. Det nattliga telefonsamtalet vänder upp och ner på prästens tillvaro.

Fortsätt läsa Avskalat samvetsdrama i prästgården

En familjs dance macabre

Medberoende var ett begrepp som myntades av Tommy Hellsten för att beskriva en familjs situation då någon i familjen var alkoholiserad eller drogberoende. De har en ”flodhäst i vardagsrummet”.

Medberoende kom i mina tankar då jag på nytt mötte familjen Loman. En familj som tar stryptag på varandra, och där egentligen ingen är ”skurken”. Premiären på Arthur Millers En handelsresandes död är en scentriumf för Wasa Teater i det nya spelåret. Den är ett samarbete mellan Vaasan kaupunginteatteri och Wasa Teater. Våren 2012 regisserade Fiikka Forsman pjäsen för Vaasan kaupunginteatteri och nu har pjäsen flyttat till Wasa Teater och det svenska språket.

Fortsätt läsa En familjs dance macabre