Etikettarkiv: Linda Ferreyra Sandoval

Kung Taharka besökte TEFAF

Varje år samlas konsthandlare, konstsamlare, gallerister, specialister, turister, wannabes och investerare till antik- och konstmässan TEFAF i Maastricht. Det är svårt att urskilja vem som är vem. Det är det som är det roliga.

I entréhallen, genast efter säkerhetskontrollen, möts besökaren av en väldig, färgsprakande och pompös kreation som hänger från taket och svävar i luften. Det här börjar bra, tänker jag innan jag beger mig ut längs med den första bulevarden för att hitta en av mässans absoluta höjdare – Graffs diamantbrosch ”Peacock” som lär ha det ofattbara värdet 100 miljoner dollar.

Fortsätt läsa Kung Taharka besökte TEFAF

Med konstnärliga samspel i blodet

En av Finlands mest hyllade konstnärer, Outi Heiskanen, ställer ut sina tavlor som är gjorda i samarbete med Janne Laine på två olika gallerier. Ny Tids medarbetare förtrollas av den fascinerande konstnären.

Det lilla galleriet G12 på Tölögatan tillämpar ett intressant koncept. De både ställer ut, säljer och hyr ut konstverk mot en rimlig månadsavgift. Just nu är man i full färd med att förbereda versnissagen för Outi Heiskanens och Janne Laines samutställning Yhteispeli, fritt översatt Samspel. Medan någon häller upp rosa skumvin i höga glas och placerar ut små skålar med skära karameller ser jag mig runt i det lilla galleriet.

Fortsätt läsa Med konstnärliga samspel i blodet

På upptäcktsresa bland västafrikansk vardagskonst

Utställningen Mami Wata på Amos Anderssons konstmuseum leder den nordiska besökaren in i en främmande värld och gör den begripligare, skriver Linda Ferreyra Sandoval.

I översta våningen på Amos Andersons konstmuseum kan man fram till slutet av januari se utställningen Mami Wata och guds träbitar. Utställningens tema  har fogats ihop av ett urval ur två mycket olika privata samlingar, den ena tillhörande författaren Juha Vakkuri och den andra redaktören Matti-Juhani Karila. Vakkuri har på afrikanska torg och marknader funnit en källa till små fetischskulpturer, masker och statyetter som representerat andlig styrka och givit skydd åt sin ägare men som sedan kasserats och sålts vidare som renodlade konstobjekt, utan vare sig religiös eller andlig anknytning. Karila har å sin sida koncentrerat sig på temat kring gestaltningen av vattengudinnan Mami Wata och en relativt stor del av utställningen har reserverats för presentationen av hans närmare etthundra Mami Wata-skulpturer.

Fortsätt läsa På upptäcktsresa bland västafrikansk vardagskonst

BADKULTUR SOM LOCKAR

I en kultur där man älskar att bada bastu och simma i vackra sjölandskap är det kanske ganska naturligt att man publicerar en bok om badande. Men boken Kylpijät – The Bathers bjuder på mycket mer än det vi upplever som sedvanligt badande. Päivi Eronens fotografier är en serie iakttagelser av badkulturen i olika länder och exotiska kulturer. Hon har en förmåga att få även det bekanta att framstå som minst lika exotiskt som det som är nytt för oss.