Det är insidan som räknas, men utseendet saknar inte betydelse. Åtminstone inte då det gäller tidningar.

Då redaktion och frilansare gör ett nummer av Ny Tid går uppskattningsvis mellan 5 och 15 procent av resurserna till utseendet, det vill säga layout, illustrationer och bilder. Resten satsar vi på planering, produktion och bearbetning av texter. Det är vanligen också texterna man är nyfiken på om man prenumererar på eller köper Ny Tid, men tidningens utseende spelar en viktig roll då det gäller att kategorisera, lyfta fram, tillgängliggöra, öppna upp och relatera artiklar. Detta nummer, Ny Tid 1-2/2013, ser annorlunda ut än numret innan, Ny Tid 50-52/2012.

Senast en så här stor layoutreform genomfördes var 2004, men också under de nio år som gått sedan dess har tidningens utseende levt ett organiskt liv, dels för att vissa grafiska element uppdaterats då och då, dels för att bildmaterial, tryckerier, medarbetare och redaktion har växlat och förändrats.

När Ny Tid nu genomgår en grundligare ansiktslyftning (vilket de flesta tidningar får med intervaller på 4-5 år) bevarar vi ändå den grundläggande strukturen: ledare och innehåll på sidan 2, en personintervju på sidan 3, kortare artiklar och olika aktualiteter på sidan 4, ofta en längre eller mer djupgående samhällstext på sidan 5. Sidorna 6-12 utgörs av artiklar och recensioner om samhälle, kultur, politik o.s.v., medan de sista sidorna är vigda för kolumnister, kortrecensioner och debatt. Layoutreformen har planerats av redaktionen och undertecknad, men den som stått för både det praktiska hantverket och den grafiska kreativiteten är vår layoutare Otto Donner.

Den generella utmaning – som vi jobbar med i varje enskilt nummer – är att hitta en bra balans mellan text, bild och fria ytor på våra uppslag. Tabloidformatet har traditionellt använts av skrifter som publicerar relativt lite text per sida, medan Ny Tids syfte tvärtom är att ge utrymme också för långa artiklar. Det gäller att balansera mellan den kulturella utmaningen att erbjuda fördjupning och tuggmotstånd och det journalistiska uppdraget att nå ut och bli läst. Ett nyckelord i arbetet är tillgänglighet, vilket i hög grad handlar om form, trots att form och innehåll (eller medium och budskap för att anknyta till kommunikationsteoretikern Marshall McLuhan) på något plan ingår i ett symbiotiskt förhållande. För skribenterna handlar formarbetet om att klä sina tankegångar i ett lämpligt språk och ge dem en logisk struktur. För redaktionens del gäller det att med textelement som rubriker och ingresser ge ingångar till texter och att med layout ge dem en tilltalande och lockande paketering. Detta presentationsarbete hör till redaktionens viktigaste uppgifter.

Där, liksom med jakten på ett gott innehåll, fortsätter vi att kämpa på, som en liten aktör i ett föränderligt medielandskap där också de stora drakarna rör på sig. I dagarna har Helsingin Sanomat sjösatt sin länge planerade tabloid (nio år efter ”föregångaren” Hbl och 63 år efter föregångaren Ny Tid), samtidigt som YLE är inne på sin andra vecka med den nya medieskatten som finansieringsinstrument. Förändringsarbetet är intressant, nödvändigt och kräver alltid reflektion. För Ny Tids del går vi efter layoutreformen nu vidare med att fundera på tidningens webbstrategi. Vi önskar alla läsare en god fortsättning på det nya året och hoppas att ni ska trivas med vårt nya utseende.

Fredrik Sonck


3 kommentarer

Benita Laanti-Helander 11 januari, 2013 - 11:14

Lycka till! Hoppas ettorna(första-sidan) får vara kvar som tidigare – dvs en slagkraftig illustration och lockande ingång till tidningsinnehållet. Ida

Reply
admin 11 januari, 2013 - 11:56

Tack! Tanken är fortfarande att ettan ska vara en slagkraftig ingång, med relativt lite text. Däremot blir ettan lite mer flexibel, både vad gäller bild- och textanvändning.

Fredrik Sonck

Reply
Assi 18 januari, 2013 - 15:15

Verkligen lyckad layout, tidningen blev av någon anledning mycket lättare läst och i mina ögon också estetiskt mera tilltalande.

Reply

Lämna ett svar till Benita Laanti-Helander


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.