Foto: Ari KakkinenDet har igen blivit dags att presentera ARS-Fennica kandidaterna, vilket i år för första gången görs på Kiasma. De fyra kandidaterna är målaren Anna Tuori, f. 1976, fotografen Elina Brotherus, f. 1972, skulptören Markus Kåhre, f.1969 och målaren Elina Merenmies, f. 1967 (från vänster till höger på bilden). Var och en av kandidaterna ställer ut en egen gedigen helhet på utställningen.
Helheterna är självskrivet mycket olika och besökaren får ta dem som separata utställningar var och en med sin egen stämning. Elina Brotherus fotosamling är fylld av ljus, nordiskt ljus i all sin styrka och klarhet. De svala, ljusa fotografierna ger ett stilrent intryck och där man står och betraktar hennes landskap av stränder, naken hud och anonyma objekt kan man nästan förnimma en sval bris.
Elina Merenmies akvareller och oljemålningar har ett oräkneligt antal fina detaljer att studera, övergångarna mellan abstrakt och konkret är ett genomgående drag. Höst och novemberkänsla träder fram i dem alla.
Trots att ARS Fennica-vinnaren utses först i januari av en prisnämnd har publiken faktiskt möjlighet att rösta fram sin egen favorit, vilket igen har den påföljd att man lockas jämföra konstnärerna med varandra. Anna Tuoris fantasifulla landskap för tankarna ibland till öken, ibland till amazonerna – de non-figurativa och figurativa elementen i hennes verk lever i samspel med varandra.
Markus Kåhres verk uppmuntrar besökarna att aktivt söka sig fram till meningen med konst. Han inbjuder oss att helt konkret stiga närmare konstverken, han leker med våra reaktioner och förväntningar och engagerar betraktaren att se verken med fräscha ögon om och om igen. Vem har inte drömt om att få stiga in i en tavla? Nu kan ni göra det! Jag vill inte förstöra er första upplevelse av Kåhres skulpturer/installationer och därför låter jag bli att avslöja för mycket men varje verk bjuder på spänning, överraskningsmoment och gott humör.

Linda Ferreyra Sandoval

 

Lämna en kommentar