Musikhuset, A Mezza Voce, blev alltså en grop, en stor fallgrop. Först trillade Rundradion dit och nu verkar hela projektet rinna ut i leran.
Misstagen är enorma och enormt irriterande. Framför allt placerades huset fel så att det tvingade fram en rivning av de kultur- och aktivitetshistoriskt värdefulla tegelmagasinen (bevis: Jan Söderlunds förslag som vann tredje pris i arkitekturtävlingen och som skulle ha sparat en klart större del av magasinen än de ynka 30 meter brandrester som nu står kvar. Dessutom är Söderlund bra på glas – bevis: Sanomahuset). Det är svårt att tro att man inte kunde ha stakat ut tävlingskraven så att magasinen bevarats i sin helhet. Det här kallades postmodärn arkitektur på 1980-talet och det är ett koncept som kunde ha prövats åtminstone en gång också i Helsingfors.
Ett koncept som dessutom kunde ha gjorts postmodärnt (och helt unikt) även till sitt innehåll, d.v.s. det nya huset skulle inte bara ha inbegripit gamla tegelväggar utan det som fanns innanför med – om rock och heavy samsats med klassiskt skulle musikhuset verkligen ha gjort skäl för sitt namn. Tänk en Tuskafestival uppbackad med klassisk smärta från t.ex. Schubert och Sjostakovitj. Tänk på alla finländska cross overs somTarja Turunen, Children of Bodom, Apocalyptica och Esa-Pekka Salonen.
Helsingfors har ingen stake, det syns på det vinnande förslagets trista arkitektur, där bara akustiken har chans att bli bra (om inte Toyota i sparkampanjen byts ut mot en billigare förare). Det ironiska är nu att t.o.m. det trista arkitektoniska formspråket verkar bli för dyrt. Man kan skylla på högkonjunkturen som gör att underleverantörer och underleverantörernas underleverantörer och deras underleverantörer trissar upp priserna eftersom det ändå finns jobb, men var det här omöjligt att förutspå? Och omöjligt att åtgärda? Kommuner lär ha sämre kostnadskontroll än privata byggare eftersom pengarna är herrelösa, men med sparkungen Sailas som byggherre hade det inte blivit så. I Köpenhamn bekostades operan av Mærsk Mc-Kinney Møller – tillfrågades Björn Wahlroos eller Mikael Lilius nånsin om de vill ha ett musikhus uppkallat efter sig?
Rundradion drar sig ur projektet sju miljoner euro fattigare och blir istället hyresgäst. Om det finns nån grävande journalist kvar efter alla nedskärningar kan den kolla vad radion fick för sina miljoner.

Tapani Ritamäki

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.