Vesuvius våldsamma utbrott år 79 e.Kr. fångade Pompeji i en tidskapsel. Byggnader, gator och torg täcktes av tjocka lager pimpsten och aska. Efter nästan 1 700 år återupptäcktes den mytomspunna staden 1748 och sedan dess har den fascinerat och inspirerat generationer.

Pompeji vaknar till liv på Amos Andersons konstmuseum.Domus Pompeiana – Ett hus i Pompeji presenterar Marcus Lucretius hus i all sin extravaganta prakt. Marcus Lucretius var en förmögen patricier, Marspräst och medlem av stadsfullmäktige.
Konstverken, väggmålningarna och bruksföremålen belyser fest och vardag. Bankettsalen och trädgården har rekonstruerats enkom för utställningen. Bankettsalens, tricliniums, intensivt röda väggar är dekorativt målade med infällda originalfresker. Motiven hyllar Dionysos, vinets, teaterns och fruktbarhetens beskyddare. Freskerna är utlånade från arkeologiska museet i Neapel. De hör till de finaste målningar som påträffats i Vesuviusområdet.
Man låg till bords i Marcus Lucretius hus med utsikt över trädgårdens springbrunn. Autentiska djur- och satyrskulpturer är utplacerade i museets gröna oas. De upprepar Dionysostemat och var ursprungligen målade i granna färger. Trädgården är upphöjd som en teaterscen och kan ses från husets ingång genom raden av förnäma rum. Ljudlandskapet skapat av Sibeliusakademins elever bidrar till idyllen.
De finaste kärlen tillverkades av silver och glas. Fynden i toalettgropen som också fungerade som soptipp, ger vinkar om menyn på gästabuden. Kött av unga djur var en lyxig delikatess. Man har hittat rester av nöt, höna, småfågel, fisk och ägg. Strax före utbrottet hade man ätit 2-3 månader gamla griskultingar. De upphittade amfororna innehöll vin, olja och garum, en fermenterad fisksås.
Utgrävningar gjordes i Marcus Lucretius hus redan 1846-47. Väggmålningarna man fann överfördes snart till museet i Neapel.
Husets bottenplan följer modellen för det romerska idealhuset. Atrium omges av ett antal mindre rum. En öppning i taket släpper in ljus. I golvet finns en bassäng som samlar upp regnvatten för att leda det vidare till en cistern. Den blåa färgen dominerar i entrén och atrium. Färgen som kallas egyptiskt blått uppfanns i Egypten för 4 500 år sedan och hörde vid sidan av cinnoberrött till antikens dyraste pigment.
Tablinum, husfaderns rum, var rikt utsmyckat. Golvets vackra mittparti har ett geometriskt mönster i olikfärgad marmor. Dagsljus, klimat och väderstreck beaktades noga i arkitekturen.
Keramikskärvorna berättar sin egen intressanta utvecklingshistoria om kontakt med etrusker, greker, syrier och fransmän. Pompeji var på sin storhetstid en av Italiens rikaste städer med livlig handel, export och import. Nya strömningar nådde snabbt staden.
Marcus Lucretius hus ligger i det 3 500 m2 stora kvarter som tilldelats en finsk forskargrupp. 2002-07 undersöktes och kartlades huset under ledning av professorPaavo Castrén. Institutet för Konst och Design, EVTEK anslöt sig till projektet 2004. Praktiskt inriktade studerande och sakkunniga har utvecklat nya konserveringsmetoder och tillämpat 3D-teknik på den arkeologiska fyndplatsen. Utställningen är ett fruktbart resultat av samarbetet.
Datorer gör det möjligt för utställningens besökare att vandra runt i en tredimensionell, virtuell modell av Marcus Lucretius hus.
Utställningskatalogen är ambitiös, uttömmande och vacker. Den svenska upplagan besväras tyvärr av språkfel.


Amos Andersons konstmuseum: Domus Pompeiana – Ett hus i Pompeji, till den 25 maj 2008.

Angela Oker-Blom

 

Lämna en kommentar