Maria Dunckers utställning Fishy baserar sig på optiska synvillor och hägringar, fenomen som egentligen inte existerar.

Bildkonstnären Maria Duncker (f. 1963) ändrar på perspektiv och man ser horisonten på ett förvrängt sätt i hennes nya verk. Som betraktare förvandlas man till en annan varelse, en av fiskarna i en undervattensvärld. Utställningen i Galleri Sculptor baserar sig på optiska synvillor och hägringar, fenomen som egentligen inte existerar. Installationerna är gjorda enkom för galleriets utrymmen. Duncker har radikalt förnyat sitt bildspråk, även om man kan hitta trådar som återkommer i hennes konstproduktion såsom lekfullhet, miljöfrågor och camera obscura-effekt.Maria Duncker har jobbat i mycket varierande uttryck såsom installation, performance, video, animationer och happenings. Materialen hon använt sig av är anspråkslösa såsom flaskor, knackkorv, strömming och potatis. Hon är känd bland annat för sina färgrika multinationella folkdräkter gjorda av plastkassar från lågprisvaruhus i olika länder. Hon har även länge samarbetat med dansaren Vera Nevanlinna och de har bland annat kört “turister” runt i Helsingfors i en paketbil med camera obscura-effekter.

I denna utställning använder hon sig också av camera obscura-teknik, det vill säga när man släpper in ljus genom en liten öppning i ett mörklagt rum vilket gör att utsikten utanför projiceras inne i rummet upp och ner. Det är dock inte bara fråga om ett runt hål i denna utställning utan ljuset och bildvärlden från gatan utanför släpps in via många fiskformade hål. Det bildas flera bilder på varandra, landskapet suddas ut och helheten blir abstrakt och sublim. Stämningen i galleriet växlar utgående från dagsljuset. I rummet svajar världen, ens sinnen bedrar en, inget är vad det synes vara. Av bilarnas ljus utanför galleriet bildas det fiskar på galleriets väggar. Det innebär ett tillstånd av tyngdlös förvirring och helheten tycks viska att vi inte ska ta för givet att det vi ser är sant. Det är vi själva som skapar världen och verkligheten.

I det andra rummet är två videoprojektioner med havsvyer installerade nära golvet i två hörn. Vid horisontlinjerna kan man se hägringar. Sättet hon har placerat projektorerna gör att horisonten förvrängs samt i delar av videon tycks man rusa fram över vattnet.

Det finns en subtil miljöpolitisk aspekt i hennes helhetsinstallation. Utanför galleriet bredvid saluhallen står en stenskulptur vid namn Kapten Krok. Den är i samma anda som stenjättarna som Duncker ställde ut på Georgsgatan för ett år sedan i samband med hennes Ars Fennica-kandidatur. Figuren är egentligen obearbetad sprängsten som annars skulle ha blivit grus. Denna så kallade skräpsten används vanligen inte i skulpturer.

Berättelserna som framkommit starkt i Maria Dunckers tidigare verk är aningen upplösta i denna utställning. Uttrycket är nu mera abstrakt och man kan uppleva utställningen på många olika nivåer. Själva tekniken är inte statiskt välfungerande utan mera i ett experimenttillstånd, vilket jag ändå tycker ger en viss positiv laddning.


Maria Duncker: Fishy. Galleri Sculptor i Helsingfors, till 18.10.

Camilla Granbacka

Lämna en kommentar