Ny Tids team har förstärkts med producenten Christian Aarnio, som bland annat ska arbeta med att förbättra tidskriftens ekonomi.

– Jag är en 35-årig tvåbarnspappa, som ursprungligen kommer från Borgå, men numera bor i östra Helsingfors. Och så är jag gift med världens vackraste kvinna.
Christian Aarnio har varit i arbetslivet i tio år och arbetat med marknadsföring och grafisk design. De senaste fem åren har främst gått åt till marknadsföring och annonsförsäljning på tidningar, framför allt Hufvudstadsbladet och KSF Media.

– Jag har också arbetat som grafiker på en reklambyrå och sysslat med Social- och hälsovårdsministeriets publikationer. Sen vid sidan om råkade jag göra lite vinreklam också. Men tidningar är det jag jobbat mest med.
Aarnio menar att det är en utmaning att få ekonomin att gå ihop på en så liten tidskrift som Ny Tid.

– Eftersom det är fråga om kultur, betyder det att det kommer att handla mycket om stipendier. Sen kan man säkert öka inkomsterna genom att skaffa nya prenumeranter. Det tredje stora blocket är annonserna, och där tror jag också att det går att få in mera pengar.

Enligt Aarnio är fördelen med att jobba med tidningar och kommunikation framom annan marknadsföring, att det finns en djupare mening med produkten.

– I fråga om reklam är målet bara att folk ska tycka om produkten, medan en tidning väcker debatt och tankar.
Hittills har Aarnio främst sysselsatt sig med att gå igenom gamla mappar och dokument och försökt bekanta sig med hur saker och ting fungerar. Han säger att han har märkt att det ”finns mycket kunskap i väggarna”, och gläds över att byråkratin är minimal.

– Det jag kan tillföra är att jag är bra på att hålla många bollar i luften samtidigt. Som jag nämnde tidigare, kommer de tre stora blocken att vara stipendier, prenumeranter och annonser, och jag är van vid att hoppa från det ena till det andra. Dessutom har jag ju kunskap om grafisk formgivning och hjälper gärna till i tekniska frågor om det behövs.

Arbetet på Ny Tid lockade dels för att Aarnio ville arbeta med kultur, och dels för att deltidsanställningen ger honom möjlighet att trappa ner på arbetstakten och umgås med sina barn. Då han inte arbetar med Ny Tid eller sitt eget företag, umgås han med familjen, bakar bröd och springer.
– Jag springer sjukt mycket. Men det är för att jag har slutat röka, så jag ersätter ett beroende med ett annat.
Blir det tid över, försöker han hinna gå på konserter med sin fru.

Marknadsföringen får Aarnio inleda med att berätta varför man ska annonsera i Ny Tid.
– Därför att man får fram sitt budskap till en grupp människor som är kritiska och intresserade av kultur och samhälle. Många av läsarna är dessutom själva opinionsbildare, så via dem kan man också nå ut till ännu fler personer. Och dessutom är det i jämförelse med många andra medier förmånligt att annonsera i Ny Tid.

Janne Wass

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.