Woody Allen-sommar utan like

av Zinaida Lindén

Vilken sommar för Woody Allen-fans. Två Allen-filmer har premiär: hans To Rome With Love och Robert B.Weides dokumentär om Allens liv och verksamhet.

Den förstnämnda filmen är knappast ett mästerverk. Medan fjolårets Midnight in Paris bjöd på en existentiell dimension känns To Rome With Love som en vykortssöt, smått hafsig bagatell. Ändå har den en given plats i Allens egen Lonely Planet-resehandbok.

Fyra fristående berättelser växlar mellan romantik och fars. Ett nygift par tappar bort varandra i Den eviga staden. En ung arkitekt i Trastevere möter en osannolik mentor (Alec Baldwin) som handleder honom genom några kärleksdilemman.

Roberto Benigni, en gudabenådad komiker står för en långrandig och seg episod. Det enda roliga görs av Allen själv: en pensionerad operaproducent anländer till Rom för att närvara vid sin dotters bröllop. Mötet med hennes italienske svärfar som äger en begravningsbyrå blir omtumlande.

I genomsnitt gör Allen en film om året. ”Jag tror på kvantitetsteorin. Gör man tillräckligt många filmer kanske man lyckas då och då.” Lite väl anspråkslöst sagt av en av de mest eleganta och bildade filmmakarna i historien.

Robert B.Weides dokumentär är en eloge till Allen som audiovisuell konstnär. Här nämns knappt att Allen också är en känd författare (underteckad fick mycket glädje av hans novellsamling Mere Anarchy). I övrigt är Weides film mångsidig och entusiastisk. Förutom Allens intervjuer hör vi Martin Scorsese, Diane Keaton, Josh Brolin, Mariel Hemingway och Chris Rock.

Skandalen med Soon Yi nämns på ett närmast beundrande sätt: samtidigt som Allen och Mia Farrow var involverade i en bitter vårdnadstvist fortsatte de att samarbeta med Husbands and Wives. Idag är den snart 77-årige Allen gift med Soon Yi. Numera är han lyckligare än någonsin, intygar hans syster och producent Letty Aronson.

Allens osannolikt långa karriär började i Brooklyn. Vi ser honom besöka huset där han föddes och biografen där han upplevde sitt livs första filmer. Redan som tonåring förtjänade Allen mera pengar än sina föräldrar: hans humoristiska miniatyrer gick hem hos tidningsläsarna. Hans mamma Nettie, en ettrig judisk dam dyker upp och förklarar varför sonen blev som han blev (ett avsnitt ur Allens intervju med henne från år 1987).

Allen fick tidigt kreativ kontroll över sina filmprojekt. Hans manus till What’s New, Pussycat? hade nämligen blivit så misshandlat av Hollywood att han beslöt att regissera nästa film själv. Så blev Take the Money and Run till, en omedelbar succé.

Weides dokumentär är ett tillfälle att reflektera över Allens arbetsstil och verk. Vad driver honom? Mannen bakom de berömda glasögonen släpper inte folk inpå livet, men efter att ha sett dokumentären tror jag mig känna honom bättre. Förr var The Purple Rose of Cairo min favoritfilm. Numera vill jag se Love and Death på nytt, en ypperlig satir på Hollywoodfilmatiseringar av ryska klassiker som Leo Tolstoj och Dostojevskij. Fräsch, kultiverad, med existentiell touch.

Zinaida Lindén

To Rome With Love. Regi och manus: Woody Allen. Foto: Darius Khondji. I rollerna: Woody Allen, Penélope Cruz, Alec Baldwin, Jesse Eisenberg m fl. Komedi. USA. 2011.

Woody Allen: A Documentary. Regi och manus: Robert. B. Weide. Foto: Buddy Squiers m.fl. Medverkande: Woody Allen, Letty Aronson, Martin Scorsese, Diane Keaton. USA. 2011.

Lämna en kommentar