Symbolisk kunskap i koncentrat

av Maria Hirvi-Ijäs

Den 55:e upplagan av samtidskonstbiennalen i Venedig kan sägas ha tre olika delar: den centrala sammanhållna helheten i biennalparken Giardini, det urgamla varvsområdet Arsenale med en tunnelartad utställning som allt mer breder sig ut mot kajerna, och slutligen tjogtals med fragment utspridda över alla stadens öar och palats. Att ta sig igenom utbudet är som att öppna skattegömmor, finna hemliga rum och ramla ner i överraskande underjordiska skikt av nya verkligheter.

Bland Giardinis nationella paviljonger höjer sig denna gång tre presentationer. Först Belgien, där Berlinde de Bruckyeres skulpterade träd tedde sig som en gigantisk, nästintill monstruös icke-form. Sedan Frankrike, som bytt paviljongbyggnad med Tyskland och visade den albanske Anri Salas hyperestetiska audiovisuella analys av Maurice Ravels komposition av en pianosonat för vänster hand. Den tredje var Danmark som klätt om sin paviljongs arkitektur att likna en byggarbetsplats som en del av Jesper Justs installation. Just lyckas kombinera sensitivitet, sensualitet och klinisk kritik i en femdelad videohelhet av en mans vandring genom ett overkligt semiurbant landskap, en kopia av parisiska kvarter som på riktigt uppförs i en kinesisk stad.

Huvudutställningen, Det encyklopediska palatset, är sammanställd av italienaren Massimiliano Gioni och blir ett riktigt huvudbry för betraktaren. Största delen av utbudet är antingen del av konsthistorien eller visuella verk producerade utanför konstfältet. Anonyma tantramålningar, Carl Jungs diagrammatiska drömtydningar och haitiska voodoobilder presenteras som bärare av den kunskap som människan velat samla och behärska. Encyklopedin som den totala kunskapens idé symboliseras av Marino Auritis utopi om en 700 meter hög byggnad där ”allt” kunde förvaras.

Gionis urval av verk hopar sig i många fall till verkserier, återkommande upprepningar och klassificeringar av det kaos som världen består av. Som en övergripande nyans höjer sig det som blir konsekvensen av den överväldigande tron på förnuftets seger över det formlösa. Obsessionen, perversionen och gränsgången med vansinnet är genomgående skuggaktiga följeslagare i utställningarna.

Samtidigt finns här en diversifiering som kan ses vara politisk. Gyllene Lejonets pris gavs till två åldrande kvinnliga konstnärer, Maria Lassnig (f. 1919) och Marisa Merz (f. 1926), vilket är i linje med trenden att skriva om den manliga konsthistorien. Den japanske autistiske konstnären Shinichi Sawada representerar en art brut-tradition som slutgiltigt tagit sig in i salongerna. En av konstvärldens nyare favoriter är den dansk-vietnamesiske Danh Vo, vars installation i Arsenale var resterna av en 200 år gammal katolsk kyrka, en symbolisk gest som visar det som blivit kvar av kulturen efter kolonialismens framfart.

Ute på stan var en höjdpunkt Ai Wei Weis politiskt initierade projekt i Sant’Antonins kyrka och i ett projektrum på Giudecca. Verken håller en direkt kommunikativ nivå, knyter an till det politiska systemet och korruptionen i Kina på ett sätt som gör dem omöjliga att förbise.

Som en stark kontrast och ett tecken på de multipla världar som konsten fungerar i idag höjde sig modehusens ambitiösa investeringar i kvalitativa och mycket välgjorda konstprojekt. Fondazione Prada hade i ett nyrenoverat palats sammanställt en konsthistoriskt värdefull rekonstruktion av konceptkonstens genomslag i Europa från 1969. Utställningen When Attitudes Become Form visades ursprungligen i Wiens konsthall under ledning av Harald Szeeman. Nu kunde betraktaren återuppleva många av de verk som slagit världen med häpnad.

Även Louis Vuitton har etablerat sig inom samtidskonstens fält och öppnade nu en Espace i översta våningen av sin fashionabla butik nära Markustorget. Här visades en dialog kring Shakespears Othello mellan 1800-tals målaren Pompeo Molmenti och amerikanen Tony Oursler, som i en videoinstallation behandlade tolkningar av berättelsens psykologiska och politiska nivåer kring ras, identitet och konflikt.

 

Maria Hirvi-Ijäs

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.