Sofistikerat drama utan pekpinnar

av Zinaida Lindén

Iraniern Asghar Farhadi blev ett hushållsnamn hos många filmvänner efter Nader och Simin – En separation (2011). Le Passé (2013) var lite av en mellanfilm, men nu är auteuren tillbaka med ett intrikat och välspelat psykologiskt drama.

Ett höghus håller på att rasa och invånarna blir utan tak över huvudet. Det äkta paret Emad och Rana (Shahab Hosseini och Taraneh Alidoosti) flyttar i all hast in i en ny lägenhet där den förra hyresgästen har lämnat en hel del saker efter sig. En dag blir Rana misshandlad av en okänd inkräktare. Mycket talar för att dådet var riktat mot den ”lättfärdiga” kvinna som hade bott här tidigare och tagit emot män.

Då det blir fart på intrigen har det gått hela 35 minuter. Från den något trögflytande introduktionen har vi fått veta att Emad undervisar gymnasiepojkar i litteratur och att de äkta makarna flitigt repeterar Arthur Millers pjäs The Salesman. Det sistnämnda temat kan upplevas som aningen krystat.

Under spaningen efter inkräktaren förändras Emads personlighet. Från att leka detektiv övergår han till att leka Gud. I något skede börjar jag frukta att det spårar ur som i Mario Monicellis Un borghese piccolo piccolo (1977), där en beskedlig borgare tar ut en fasansfull hämnd på den person som av misstag dödat hans son.

The Salesman är ett medelklassdrama. Bland det äkta parets tillhörigheter syns affischen av Ingmar Bergmans Skammen. Ändå är det främst Bergmans Tystnaden man tänker på: Emad och Rana klarar inte av att kommunicera med varandra. Med på ett hörn finns ett annat klassperspektiv, dock inte lika tydligt som i Nader och Simin.

The Salesman har en del gemensamt med Paul Verhoevens Elle där en kvinna konfronteras med en inkräktare, men whodunnit-faktorn är högre hos Farhadi. Mycket suspens, utmärkt personregi, sällsynt intensiv dialog – allt detta med det myllrande Teheran som bakgrund. Farhadi har inte minsta behov av moraliska pekpinnar. Han bara sveper oss med sig och spelar fritt på vår empatiförmåga.

Emad är den mest inarbetade karaktären. För sin rollprestation erhöll Hosseini en Guldpalm i Cannes. Även Farhadis manus fick en Guldpalm. The Salesman vann en Oscar som bästa icke-engelskspråkiga film, men Alidoosti och de andra medverkande bojkottade Oscarsgalan i protest mot Donald Trumps begränsing av visum för iranier.

Zinaida Lindén

The Salesman. Iran, 2016.
Manus och regi: Asghar Farhadi.
Foto: Hossein Jafarian. I rollerna: Taraneh Alidoosti, Shahab Hosseini, Babak Karimi med flera.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.