Dags att blåsa nytt liv i Interrail

av Jonas Sjöstedt

”Jaha ska ni hem till byn nu allihopa?”

Konduktören går förbi och nickar åt våra Interrailkort på tågbordet.

Tåget rullar norrut mot Västerbotten på tågluffens allra sista etapp. Kortleken och schackbrädet ligger på bordet framför oss. Nu längtar vi tillbaka upp till bären, det svalkande havet, skogen och vännerna. Ännu en tågluff med familjen är avklarad och vi reser hem med gemensamma minnen och intryck. Vi har badat i Kroatien, fått nya vänner i Tjeckien och varit på klezmerkonsert i Krakow.

Det är fler än på mycket länge som tågluffar i år. Inte minst ger sig många familjer ut. Klimatet är ett viktigt skäl, ett annat att den generation som själva var ute för några årtionden sedan ger sig ut igen, nu med sina barn.

Men enkelt är det inte. Jämfört med att boka en flygbiljett är det krångligt och tidskrävande att boka internationella biljetter med tåg. Många har tyvärr stött på en massa hinder på vägen på resan ut i Europa. Rätt många har gett upp sina planer. Men det kan göras mycket enklare om vi använder våra nationella järnvägsföretag bättre och gör nödvändiga investeringar.

De nordiska vänsterpartierna har lagt fram en gemensam plan för att göra det enklare och snabbare att resa klimatsmart ut i Europa med tåg. Självklart ska man kunna ta tåget mellan Sverige och Finland i norr. Vi vill ha nattåg direkt till kontinenten från Sverige. Vi är för att bygga den nya moderna järnvägen genom Baltikum så fort som möjligt. När den är klar blir det möjligt att kliva på tåget i Tallinn på kvällen och vara framme i Berlin nästa förmiddag. Det kommer även finska resenärer att vinna på. Vi kommer att få fler som reser till oss i Norden med tåg.

Redan nu kan mycket göras enklare. Svenska SJ säljer inte ens Interrailkort och internationella platsbiljetter längre, trots att de själva är en del av Interrailsystemet. Det borde de förstås göra. Våra olika järnvägsföretag borde finna gemensamma lösningar för att sälja internationella platsbiljetter och platser på nattåg ute i Europa.

En av de största flaskhalsarna för att ta sig ut i Europa är Danmark. Den danska trafiken till Hamburg är underdimensionerad och just nu pågår en massa spårarbeten. Många har fått börja sin tågluff med långsamma fullsatta ersättningsbussar och missade tåg på danska stationer. Vi behöver direkta tåg, inklusive nattåg, ner till kontinenten. Det är på gång, men behöver skyndas på. Det blir bättre om några år med en ny tunnel med snabba tåg under Fehmarn Bält, men direkttågen måste vara på plats innan dess.

EU har länge försökt tvinga mer avregleringar och privatiseringar inom järnvägen på sina medlemsländer. Det fungerar inte. De privata bolagen är bara intresserade av att plocka de lönsamma russinen ur kakan, inte av att ta ansvar för en fungerande helhet. Det är dags att rulla tillbaka privatiseringarna och sätta klimatet och servicen för kunderna främst. Det är ingen slump att länder som har välfungerande tåg också har starka statliga järnvägsföretag och betydande investeringar från samhället.

Interrail ägs tillsammans av de nationella järnvägsbolagen. I år kom Litauen med, men hela Baltikum och Ukraina borde förstås också vara med. På sikt kanske även Ryssland. Systemet kunde utvecklas till ett verkligt alleuropeiskt samarbete.

Flyget har stora skattefördelar jämfört med tåget. Flygbränsle är skattebefriat i enlighet med internationella avtal. Det måste få ett slut. Här behövs grön skatteväxling med billigare tåg och rimlig beskattning av flyget. Dessutom bygger många flygbolag sina billiga biljetter på att dumpa lönerna och strunta i kollektivavtal för de som jobbar i kabinerna. Även den litauiska flygvärdinnan är värd bra lön och rättvisa villkor. Det skulle också ge en mer jämlik konkurrens.

Att resa och se andra länder är något fantastiskt som vi kommer att fortsätta att göra. Politikens uppgift är att se till att det går att göra utan att förstöra klimatet som massflygandet gör.

Foto: Jonas Sjöstedt. 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.