Tammerfors universitet vill förbjuda satir-logo

av Janne Wass

Tammerfors universitet vill förbjuda en skämtbild som Tammerfors universitets gröna vänster, Viva, har publicerat, meddelar Viva i ett öppet brev. I brevet, riktat till universitetet, och med rubriken “Låt gemenskapen skämta utan rädsla för rättsliga påföljder”, skriver Viva att den partipolitiskt obundna studentföreningen har fått ett brev av av universitetets administration, där Viva uppmanas att ta ner från nätet och avlägsna från universitetsområdet, en satirbild som utgår från Tammerfors universitets nya logo. Satiren gjordes inför första maj 2018 i samband med Vivas skämtsamma ställningstagande till demokratibristen inom universitetets ledning.

I ställningstagandet från 2018 noterar Viva att det pågår en debatt om den framtida sammansättningen av universitetets styrelse. Det finns enligt ställningstagandet krafter som anser att personer som hör till universitetsgemenskapen (t.ex. studerande eller anställda) inte borde sitta i styrelsen, eftersom det skulle försvåra styrelsens möjlighet att fatta svåra beslut med negativa följder för universitetet. I sprallig första maj-anda föreslår Viva att en patentlösning på hela den här problematiken skulle vara att låta någon ta hand om universitetets styrelse, som inte har några moraliska skrupler, nämligen den evige Cthulhu: “Den i den drunknade staden R’lyeh tidigare verksamma Cthulhus neutralitet i universitetets administrationsfrågor är oantastlig. Cthulhus förmåga att fatta svåra, snabba och modiga beslut har konstaterats flera gånger i världshistorien. Som de uråldrigas överstepräst har Cthulhu också skördat lagrar med sina jämlika, men effektiva ledningsmetoder, som motiverar alla dödliga.”

Den uråldrige Cthulhu framställs i författaren H.P. Lovecrafts romaner och andra verk inspirerade av dem som en havslevande jätte med skägglika tentakler i ansiktet. Tammerfors nya logo, som lanserades för några år sedan, består av ett stiliserat ansikte med ett T i mitten, och Viva har skämtsamt ritat om Tammerfors-ansiktet med tentakler. Nu, nästan två år efter Vivas ställningstagande, meddelar dåvarande ordförande för studentföreningen Ilona Taubert, har Tammerfors universitets administration tagit kontakt med henne per e-post och kräver att alla affischer med skämtbilden tas bort från campus och tas ner från nätet, med hänvisning till varumärkeslagen, eftersom universitetets logo inte får förvanskas.

Viva svarar i sitt ställningstagande att föreningen inte kommer att dra bort sin satir, eftersom den fortfarande är aktuell. Enligt en utredning gjord 2019 efterlyser en betydande majoritet av de anställda vid universitetet en mer demokratisk ledningsmodell: “Vidare anser vi att det inte bara är besynnerligt utan också oroväckande att vårt universitet för ett kommunikationskrig kring sitt brand som ibland känns desperat. […] Fast vi inte är lättskrämda på Viva, känns det tråkigt att motta ett meddelande från vårt universitet, som inte långt ifrån ett hot om rättsliga åtgärder”.

Viva skriver att det är vida känt att många anser att universitetets nya logo är ful, och det att universitetet försvarar logon fanatiskt har redan blivit ett skämt bland studerande. I pressmeddelandet skriver organisationen att den förstår att “det retar er som arbetar dagligen för brandet, men låt människor skämta”.

I slutet av det öppna brevet utlyser Viva dessutom en paroditävling, och uppmanar alla på sociala medier att posta sin egen satirteckning av universitetets logo. “Som pris får man ära och berömmelse, samt, om universitet håller fast vid sin linje, möjligen ett överraskningspris i form av intressanta rättsprocesser!”

Ilona Taubert har gjort samma uppmaning på sin Twitter-profil, och redan fått många kreativa bidrag.

EDIT: 15.2.2020: Efter att Vivas och Tauberts upprop på sociala medier fått stort genomslag, har Yle kontaktat universitetets rektor Mari Walls. Walls säger till Yle att universitet inte kan eller kommer att försöka förbjuda satiriska variationer på logon. Enligt henne visar uppståndelsen kring logon at universitetet är viktigt för många.

Tammerfors universitet har under de senaste två åren figurerat flera gånger i medierna på grund av sin nya brandingstrategi, som har upplevts som förminskande av universitetets personal och ofta både svårbegriplig och verklighetsfrämmande.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.