Variationsrik show med märkvärdig intensitet

av Kim-Erik Berts

Humorshowen Ernst Underbar har blivit ett oregelbundet återkommande inslag på Wasa teaters tablå. Konceptet med sketcher skrivna och framförda av husets skådespelare firar nu 21 år. Den här upplagan av Ernst Underbar spelas huvudsakligen som en streamad föreställning, men en liten publik om tio personer har tillåtits närvara.

Sketcher varvas med stå upp-nummer som utnyttjas för scenbyten och skapar dynamik i föreställningen. Modellen följer den klassiska revyn som för övrigt är en konstform som lever och frodas inom österbottnisk amatörteater. De flesta sketcher är fristående men en återkommande figur är Jakob Johanssons Patrick Swayze; en deus ex machina som med intensiv blick och fullständigt allvar bryter av nummer och tar med publiken på absurda utspel med Dirty dancing eller Ghost-tema.

Flera av inslagen utgör välfunna kommentarer till aktuella fenomen. Lina Ekblads shoppare frustreras av de ändlösa förfrågningarna om kundnöjdhet som plingar i telefonen. Det kan säkert alla känna igen.

Efter att ha framfört en nidbild av allvarlig och fåordig finsk film samlas ensamblen till ett möte med teaterchefen Ann-Louise Bertell närvarande på videoskärm. Frågan som också slagit recensenten under sketchen lyfts nu upp på bordet: ”Är det roligt att driva med stereotypa uppfattningar?” Därefter förs ”diskussionen” in på den fråga som varit aktuell inom teatern i vår: ”Vem får spela vilken karaktär?” Ensemblen konstaterar att det enda alternativet som återstår är en sketch om österbottniska machomän.

En av höjdpunkterna är inslaget som gestaltar skådespelarens vardag. Publiken får följa Jonas Bergqvists och Lina Ekblads tankar om sina karriärmöjligheter på voice over medan de agerar i ett allvarligt relationsdrama. ”Är det Jakob Höglund i salongen?” Också Jacob Johanssons absurda, rent kroppsliga gestaltningar är väldigt roliga – vare sig det handlar om Patrick Swayze i drejningsscenen eller superhjälten nyckelpigan som tycker att det viktigaste ”är att få vara med”.

Alla sketcher lyfter inte riktigt och även om några av Jonas Bergqvists stå upp–nummer kan kännas en aning långa så förlåter recensenten allt efter obervationen att Vasas entré för svenskarna som landstiger i hamnen måste framstå som en post-sovjetisk mardröm – enorma bränslecisterner, ett nedlagt, förfallet nöjesfält och, som kronan på verket, badparadiset som kaklats både in- och utvändigt.

Det är anmärkningsvärt hur väl de medverkande lyckas uppehålla den intensitet som krävs för att en humorshow ska lyfta, trots att publiken i salongen bara uppgår till tio personer. De facto kan publiken – stream-tittarna inbegripna – räknas i större antal än vad som annars skulle rymmas i salongen, men publik vars enda närvaro antyds av några kameror ger inte skådespelarna något gensvar. Inte heller uppstår den täta stämning som en fulltalig road publik kan bidra med. Ernst Underbar är en rolig show, men oj vad jag saknar att sitta i en fullsatt teatersalong.

 

Wasa teater: Ernst Underbar.

På scenen: Jonas Bergqvist, Alexandra Häggman, Saara Lehtonen, Thomas Lundin, Richard Mitts, Rebecka Sretenovic, Jan-Christian Söderholm,  m.fl. Regi: Jonas Bergqvist, Lina Ekblad, Jakob Johansson. Kostym: Ina Nordberg. Mask och peruk: Anna Vesterback. Scenografi: Pia Enroth. Ljus: Kristoffer Svenn. Ljud: Tim Stratton. Spelades under våren 2021.

Lämna en kommentar