Berörande musikalkomedi som spräcker hål på myten om den perfekta mamman

av Linn Karlsson

Hur tackla moderskap, äktenskap, karriär, vänskapsförhållanden och de orimligt höga kraven som ställs på kvinnor i dagens värld? Det här utforskar musikalkomedin Det perfekta livet som spelas på teater Viirus och i Åbo i höst. 

Föreställningen, som är en del av Viirus gästspelsserie, skulle ursprungligen ha premiär våren 2020, men fick skjutas upp på grund av coronaläget. Musikalkomedin baserar sig på den australiensiska succémusikalen The(M)other Life (2010) av Amity Dry.

Det perfekta livet skildrar fyra kvinnor som är sammansvetsade trots att deras livssituationer skiljer sig från varandra. Daniela Fogelholm spelar Lily, som i samband med att sönerna flyttar hemifrån inser att hon och maken inte längre har något gemensamt och att äktenskapet sjunger på sista versen. Erika (Nina Palmgren) har i sin tur satsat allt på karriären, hon har aldrig kunnat föreställa sig själv som någons mamma. När hon plötsligt upptäcker att hon väntar barn tvingas hon fatta ett svårt beslut – är hon faktiskt redo för livsomställningen som ett barn medför?

Sussi (Minna Kettunen-Enberg) är småbarnsmamman som inte hymlar utan för fram rättframma och träffsäkra kommentarer om moderskapets mindre trevliga sidor. Unga och energiska Jenni (Petra Pääkkönen) ska snart gifta sig. Jenni har en rosaskimrande bild av äktenskapet och kan inte relatera till den krassa vardagsrealism som hennes äldre vänner tampas med. I synnerhet Kettunen-Enberg i rollen som Sussi sticker ut med sin avväpnande förmåga att spräcka hål på myten om den perfekta mamman.

Händelserna utspelar sig på café Monami, där några av kvinnorna jobbar och där de också tillbringar sin fritid. Scenografin är avskalad och består av en cafédisk och ett bord. Cafémiljön som skådeplats för de viktigaste stunderna i livet får mig att associera till tv-klassiker som Gilmore Girls och Friends.

Regissören Jukka Nylund, som själv medverkat i många musikaler som skådespelare, har skapat en fungerande dramaturgi. Föreställningen har ett bra flyt, inte minst på grund av den lyckade översättningen av Marika Westerling.

Musikalnumren är många och storslagna men intrycket är inte Disney-sockersött, Nylund och kapellmästaren Marko Hilpo har här hittat en bra balans. Till exempel sångnumret där Sussis pragmatiska och illusionsfria förhållningssätt till sex under småbarnsåren kontrasteras med Jennis sensuella smekmånadssuckar är musikal när den är som bäst. Trots att den kompakta galleriscenen på Viirus skapar en intim inramning för berättelsen, hade sångnumren eventuellt kommit bättre till sin rätt i en större teatersalong.

Det finns en värme och ett underliggande allvar i föreställningen. Till exempel skildringen av Erikas kluvna inställning till moderskapet berör och känns väldigt aktuell. Samspelet mellan Kettunen-Enberg, Fogelholm, Pääkkönen och Palmgren är genuint och inkännande. Dessa fyra kvinnor som finns där för varandra i livets glädjestunder och uppförsbackar är en källa till inspiration i den individualistiska verklighet vi lever i, där känslan av att befinna sig på en tävlingsarena ofta infinner sig.

 

Ytterligare två föreställningar av Det perfekta livet ges på Teater Viirus den 24 och 25 oktober. Dessutom ges två föreställningar på Linnateatteri i Åbo den 17 och 18 november.

Viirus Guest: Det perfekta livet. Av: Amity Dry. På scen: Daniela Fogelholm, Minna Kettunen-Enberg, Nina Palmgren, Petra Pääkkönen. Regi: Jukka Nylund. Översättning: Marika Westerling. Skådespelarcoach: Mia Hafrén. Musikarrangemang: Kapellmästare Marko Hilpo. Dräktplanering: Nina Ukkonen Fotograf: Sara Forsius. Producenter: Ona Sandberg, Maj Ilola. 

 

Foto: Sara Forsius

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.