”Passa era ord, Väst ser på!” 

av Zinaida Lindén

Rumänska, ungerska, tyska. I den lilla transsylvanska bergsbyn i Cristian Mungius­ nya film R.M.N. – Kall vinter talas flera språk. På ytan ser byn ut som en multietnisk dröm. Ortsborna går i kyrkan, spelar allsköns stråkinstrument och dansar till ”Bella ciao”.

Samtidigt präglas atmosfären av outtalat hot. Tudor Vladimir ­Pandurus sakliga kamera fokuserar ofta på ett och annat gevär. Enligt dramaturgins principer som Anton­ Tjechov formulerat betyder det att förr eller senare kommer det att skjutas i filmen. Dessutom syns här knivar, yxor, påkar. Och så vimlar bergen av vilda djur. 

 

Filmens färgskala är mörkblå, solen lyser med sin frånvaro. I prologen vandrar den åttaårige Rudi (Mark Blenyesi) genom skogen och ser plötsligt något skrämmande – som är dolt för tittaren. 

Rudis pappa Matthias (Marin ­Grigore) berättar för pojken att hans förfäder invandrade till byn från Luxemburg. Matthias vill ge sonen en ”manlig” uppfostran samtidigt som Rudis mamma Ana (Macrina Bârlădeanu) låter barnet sova i sin säng och lär honom att virka. Nyss fick Matthias sparken från ett slakteri i Tyskland, efter att ha krossat näsan på sin förman som kallade honom för ”lat zigenare”. Ana är bitter på sin man: han har en affär med bageriägaren Csilla (Judith State).

 

Bageriet lider brist på arbetskraft. Snart är det dags att anhålla om ett EU-stöd. Csilla beslutar att anställa tre män från Sri Lanka. Så bryter helvetet lös. Ortsborna (som ju ”nyss blev av med romerna”!) får ett nytt hatobjekt. Många av dem har jobbat utomlands men dessa erfarenheter tycks bara elda under deras xenofobi. Den idylliska bergsbyn med Csilla i stormens öga börjar påminna allt mera om Dogville. 

Sällan har jag sett en så tematiskt rik film. Splittrade familjer, obearbetade kollektiva trauman, skillnaden på européer och européer. I en episod diskuterar ortsborna hetsigt med en fransman, några nämner ”de österrikiska skitstövlarna” som skulle ha bidragit till att all skog avverkats och så säger en röst: ”Passa era ord, Väst ser på!” På lite mer än två timmar lyckas Mungiu (mest känd för Guldpalmsvinnaren 4 Months, 3 Weeks) sy ett lapptäcke av EU:s mest smärtsamma problem. Det kastar han i ansiktet på tittaren utan att bli det minsta manipulativ. 

 

Filmens namn, R.M.N. syftar på den rumänska förkortningen för kärnmagnetisk resonansspektroskopi, en metod som används för att undersöka hjärnan på Matthias sjuke gamle far. Den drömlika sekvensen som Mungiu satsar på i finalen kan upplevas som förbryllande i en så realistisk film. Själv såg jag den som ett slags öppning mot naturen som evig – och potentiellt läkande – kraft.  

 

R.M.N. – Kall vinter
Drama. Rumänien, Frankrike, Belgien, 2022. 2 h 05 min. Manus och regi: Christian Mingiu. Foto: Tudor Vladimir Panduru. I huvudrollerna: Marin Grigore, Judith State, Mark Blenyesi, Macrina Bârlădeanu.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.