Att äta ur förlustens hand

av Emilia Weckman

Åbo Svenska Teaters 185-åriga salong förvandlas till en blå-vit handbollsplan med kalla lysrör, gnisslande gympa­skor och technolåtar från 1990-talet i Hallveig Kristín Eiríksdóttirs Förlorarna. Med avstamp i idrottsvärlden utforskas förlust och vinst i detta lekfulla skådespel, där handboll, sång, ensemblens (Daniela­ Franzell,­ Samuel Karlsson, Julia Korander, Ingemar Raukola och Jerry Wahlforss) anekdoter, mockarutsbakning samt möten med idrottsstjärnor och Ingmar Bergmans Döden tänjer på gränsen för vad en traditionell pjäs är.

 

Idrott förknippas med allt från svettiga träningslokaler och skolgympa till atleter som ägnar all sin vakna tid åt sin gren. Gemensamt för alla är förlust och vinst, som vi alla bemöter på olika vis. Medan Franzell inte ser förlusten som ett nederlag återspeglas förlusten och prestationen på plan i privatlivet hos Karlsson, som menar att han är som en legogubbe som faller ihop och blir trampad på. Här tydliggörs skådespelets budskap: att förlora och vinna sträcker sig bortom idrotten, det berör även vardagslivet. Förlusterna eggar oss till revansch, fusk och framgång, vilket Monopolspelet och anekdoterna om skoldisco, fotbollsmatcher, tennis och studier synliggör.

Franzell och Karlssons motsatta reaktioner till förlust återspeglar även idrottens något paradoxala karaktär. Wahlforss nonchalanta ”handis e handis” byts snabbt ut mot attityden att ens prestation alltid kan förbättras, även vid vinst. Idrott kan vara på liv och död, men tillika ett roligt spel. En förlust är både personlig och publik, samtidigt som du påverkas, påverkas omständigheter runtomkring dig. Som idrottare är din prestation därmed din livboj, är den dålig kan livbojen gå förlorad och du blir ersatt. Plötsligt platsar du inte längre i laget och nästa stigande stjärna andas dig i nacken i väntan på att ta din plats.

 

Gemenskapen i ensemblen är slående, inte enbart i deras synkade rörelser vid uppvärmningen utan även då de i kör sjunger 1980-talsdängan ”Live Is Life”. Samhörighetskänslan som idrotten kan erbjuda eftersträvas även i salongen genom att publiken bjuds in i gemenskapen: programbladen uppmuntrar publiken att vika programbladet för att skapa ljudliga applåder, och publiken får även agera hejarklack, välja lagnamn, gå upp på scen och sitta på läktaren, och spela ”roskisboll” med ensemblen. Publikkontakten ger inte enbart utrymme för samhörighet utan även improvisation, vilket tillsammans med ljuddesigner Tuuli­ Kainulainens produktion garanterar en skrattfest. Technomusiken lyfter upp både stämningen och det fragmentariska skådespelet, för trots en otrolig upplevelse kan jag inte undgå att lämna teatern med en tvetydig känsla, var det allt?

 

Åbo Svenska Teater: Förlorarna. Koncept & regi: Hallveig Kristin Eririksdotter. Dramaturgi: Per Ehrström. Scenografi, kostym, videodesign: Riku Suvitie. Ljuddesign, musikarrangemang: Tuuli Kainulainen. Ljusdesign: Antti Niitemaa. På scenen: Daniela Franzell, Samuel Karlsson, Julia Korander, Ingemar Raukola, Jerry Wahlforss (& Niklas Grönholm). Spelas på ÅST:s stora scen till 31.12.2024.

Foto: Pette Rissanen

Lämna en kommentar