Spelglädje och kreativ tillgänglighet

av Lotta Green

DuvTeatern firar sitt 25-årsjubileum med föreställningen Livsfarligt på allvar! på Svenska Teaterns Amos-scen. Som grund för föreställningen ligger TIKSI (tillgänglighet som konstnärlig strategi och inspiration), DuvTeaterns eget forskningsprojekt. Ut­förandet är ett samarbete med Teater­högskolans skådespelare och en handfull experter, inspirerat av det brittiska perspektivet ”kreativ tillgänglighet”.  

Livsfarligt på allvar! är en kriminalfars där allt från kostymer till accessoarer innehåller ingredienserna från en klassisk mordthriller. I centrum står syskonen Gunilla (Vega­ ­Adsten) och Margareta (Karolina­ ­Karanen) som blivit föräldralösa och som fått varsitt brev där det står att de är föräldrarnas gullegrisar och ska plocka åt sig vad de vill ha av arvet. Det är bäddat för problem och det tar inte länge innan syskonen bråkar. I hopp om att bli av med Gunilla ringer Margareta resebyrån ”Den sista resan”, vars direktör, en strålande Bella Paasimäki, lovar att Gunilla effektivt ska röjas ur vägen.

När tiden för Gunillas sista resa är inne ångrar sig Margareta. Det är nu som detektivbyrån Lösa fall kopplas in med ett sammelsurium av villiga medhjälpare. Vem är mördaren och hur ska mordet ske? Här följer komiska uppgörelser där klantigheterna överträffar varandra.

 

DuvTeatern har många skådespelarförmågor som jag inte kan få nog av att se på scenen. Yvonne­ Heins gör ett uttrycksfullt arbete i rollen som brud. Även Krister ­Ekeboms habitus som direktörens man och stationsvakt är så träffsäkra att jag blir glad varje gång han kommer in på scenen, liksom Roy Eriksson­ som jag får känslan av att måste ha haft en virrig chefsposition i sitt tidigare liv.

Karolina Karanen axlar en av de större rollerna som den extravaganta Margareta, och Vega Adsten ter sig lite mindre uttrycksfull vid Karanens sida, trots att hon bär en stor del av dialogen. Överlag får jag en känsla av att det är ett ganska tungrott och komplicerat system som man under Mikaela Hasáns regi har satt i rullning. Under premiären satt inte alla bitar helt på sin plats. Jag hade önskat att DuvTeaterns skådespelare hade fått mer utrymme och repliker, kanske i form av fler gemensamma scener där alla utgör en del av helheten.

 

Att tillgängligheten har satts i främsta rummet märks inte minst genom teckenspråkstolkningen. 

Ett annat bidrag till tillgängligheten är de delar av dialogen som projiceras mot väggen, samt den klargörande berättartonen som Tanya Palmgren står för. TIKSI är ett koncept som jag hoppas smittar av sig.

 

Svenska Teatern: Livsfarligt på allvar!
Idé och koncept: DuvTeatern.
Text: Arbetsgruppen. Regi och dramaturgi: Mikaela Hasán. På scenen: Tanya Palmgren, Bella Paasimäki, Silva Belghiti, Willjam Tigerstedt, Roy Eriksson, Sara Sandén, Ida-Lotta Knuuttila, Ellen Hoang, Karolina Karanen, Vega Adsten, Niko Nordström, Elias Simons, Josef Donner, Krsiter Ekebom, Marina Haglund, Yvonne Heins. Konstnärlig assistent: Sanna Huldén. Föreställningsdramaturg: Nina-Maria Häggblom. Scenografi, video- och ljusplanering: Milla Martikainen.
Spelade fram till 23.11 2024 på Svenska Teaterns Amos-scen.

Lämna en kommentar