Primal Fear (Naken skräck) och Dead Man Walking (Dödsdömd) är två mycket sevärda, nya amerikanska filmer med teman som utmanar till eftertanke. Filmer som är en återklang av en pågående debatt om rättssamhällets utveckling – inriktning. Den förra, där Richard Gere som toppjurist försvarar en sinnessjuk mördare, ställer frågor om hur samhället och rättssystemet ska förhålla sig till brott som springer fram ur mörkrets kärna, ett sjukt sinne. Den senare filmen visar Susan Sarandon som en nunna, som blir själasörjare för en dödsdömd veckan innan avrättningen. En film som sakligt redogör för alla moraliska synpunkter när samhället ska besluta sig för sanktioner i en extrem situation. Ändå förblir den rätt neutral i själva frågan om dödsstraffets tillämpning.

Primal Fear är ytligt sätt en professionellt upplagd thriller med sidointriger som varken stör eller minskar huvudspårets skärpa. Det är Gregory Hoblits debut på film, en regissör vars meriter omfattar produktion av kvalitetsseriena Hill Street Blues, L.A Law, och NYPD Blue. Erfarenheten av att beskriva polis- och juristarbete har lett till att han han bygger upp en socialkritisk berättelse med aktuell anknytning, där både den korrupta oligarkin skymtas i samhällets beslutsfattande topp inklusive åklagarämbetet, lite moderiktigt pekar han på en katolsk prelats perversioner, och visar hur försvarsadvokater inte har några som helst moraliska skrupler, när de tar svåra fall som ger dem ära och berömmelse. It’s all about appearances! Primal Fear är genomgående välspelad och välkomponerad, och slutar med överraskningar som pekar på en tydlig tendens- det räcker inte med traditionella intriger, och vedertagna moraliska avslutningar. En fråga som kan tänkas sysselsätta en växande publik är den om man ska låta galningar passera som galningar utan att döma dem till straff.

Susan Sarandon gör en stor roll i Dead Man Walking. Hon blir vårt samvete inför frågan om det är rätt att döda en som har dödat. Skådisen Tim Robbins är begåvad också som regissör och presenterar en historia ur det verkliga livet. Sarandons nunna kan inte påverka händelsernas gång, men möter hatet, skräcken, hämndbegäret och ångern hos förövare och offrens anhöriga i ett vansinnigt mordfall. Tittaren kan till viss del känna sig lugn, för det råder inget tvivel om mördarens skuld. Vad vi har att ta ställning till är straffets legitimitet och att se hur olika intressegrupper agerar i frågan. Temat har behandlats i otaliga romaner och filmer, och denna film blir en i raden. Men de frågor den väcker behövs ständigt, i synnerhet i samhällen som väljer att ta öga för öga. Robbins visuella estetik närmare sig tidvis dokumentären, och den långa slutscenen saknar inte en målerisk pietàkaraktär som ändå inte går över god smak. Båda filmerna har premiär idag.

  • Primal Fear: efter en roman av William Diehl. I rollerna: Richard Gere, m.fl.
  • Dead Man Walking: efter Syster Helen Prejeans bok om fallet. I rollerna Susan Sarandon, Sean Penn m.fl.

Johan Förnäs

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.