823
På Moderna museet i Stockholm fanns ett ljust rum som bestod av en installation med hängande hörlurar. Besökarna kunde för en stund låta sig omslutas av främmande röster, olika röster i varje hörlur, som berättade vilken speciell och unik person du är. Där fanns mannen som beskrev hur du när du kommer in, lyser upp hela rummet med din närvaro, där fanns väninnan som berättade hur mycket din vänskap betyder för henne, olika röster som på varierande sätt viskade vänligheter; om hur viktigt det är att just du är du, att du finns och att du behövs. (Jag förmodar att de just p.g.a. sin personliga prägel var skrivna och upplästa med ett speciellt du i tankarna.)
Besökarna på museet drogs som flugor till lur-rummet. Också jag återvände flera gånger och iakttog i smyg hur leenden sprack upp i de främmande ansiktena. Det var som honung för själen att få bekräftelse. Vi ville alla höra och tro på att någon någonstans kunde tänka och känna just så för oss. Behovet av uppmuntran och bekräftelse vann över faktumet att rösterna på bandet aldrig träffat oss.
Under de kurser jag ibland drar, brukar jag i något skede be varje deltagare skriva ner tre saker som de är bra på, det kan vara precis vad som helst. Att för ett ögonblick betrakta sina positiva egenskaper förorsakar ofta rynkade pannor och tunga suckar… tänk att det skall vara så svårt …
Varje mänska har betydelse och varje mänska behöver någon gång få höra att hon eller han är viktig och bra. Ett faktum som reklamvärlden ingående tagit tillvara och förädlat. Because you´re worth it!
I tiderna ingick retorik som en självklar del av undervisningen i skolorna (till min glädje har jag märkt att den kommit tillbaka som ett valbart ämne i vissa gymnasier). Retoriken lär oss de billigaste knepen av manipulation, de lär oss att få syn på när och hur vi fångar lyssnarens inte bara intresse utan också känslomässiga engagemang. Vi vill alla bli sedda och känna att talaren riktar sig till just oss, genom bekräftelse blir vi delaktiga. Reklamen riktar sig till just dig, bäste – fyll i ditt eget namn. Du har blivit utvald bland miljoner andra o.s.v. Reklamen gör sitt bästa för att fylla vårt behov av uppmuntran och bekräftelse – bara du förstår att köpa rätta produkter förstås!
För det trodde du väl ändå inte att du skulle duga bara som du är?
Under de kurser jag ibland drar, brukar jag i något skede be varje deltagare skriva ner tre saker som de är bra på, det kan vara precis vad som helst. Att för ett ögonblick betrakta sina positiva egenskaper förorsakar ofta rynkade pannor och tunga suckar… tänk att det skall vara så svårt …
Varje mänska har betydelse och varje mänska behöver någon gång få höra att hon eller han är viktig och bra. Ett faktum som reklamvärlden ingående tagit tillvara och förädlat. Because you´re worth it!
I tiderna ingick retorik som en självklar del av undervisningen i skolorna (till min glädje har jag märkt att den kommit tillbaka som ett valbart ämne i vissa gymnasier). Retoriken lär oss de billigaste knepen av manipulation, de lär oss att få syn på när och hur vi fångar lyssnarens inte bara intresse utan också känslomässiga engagemang. Vi vill alla bli sedda och känna att talaren riktar sig till just oss, genom bekräftelse blir vi delaktiga. Reklamen riktar sig till just dig, bäste – fyll i ditt eget namn. Du har blivit utvald bland miljoner andra o.s.v. Reklamen gör sitt bästa för att fylla vårt behov av uppmuntran och bekräftelse – bara du förstår att köpa rätta produkter förstås!
För det trodde du väl ändå inte att du skulle duga bara som du är?
Henrika Andersson