Vilse i galenskapen

August Strindbergs verk Inferno utspelar sig 1894–1895, då Strindberg genomlider en skrivkramp och en personlig kris och upplever att han är slut som konstnär. Han skiljer sig från sin fru, irrar omkring i Paris och ägnar sig åt alkemiska experiment med avsikt att tillverka guld.

Strindberg beskriver hur han förfaller i en neurotisk självupptagenhet som påminner om huvudpersonens i Knut Hamsuns Svält. Han störtas mellan överspänd själslig hybris och ett intensivt äckel inför världen och medmänniskorna. Han lider av ensamhet men stöter systematiskt ifrån sig sina vänner. Han vältrar sig i självömkan över sin självförvållade misär, han har paranoida fantasier, han läser in illvilliga avsikter i slumpmässiga händelser. Han tolkar alla sammanträffanden som uttryck för en högre vilja vars avsikt är att straffa och luttra hans själ. Detta är infernot som Strindberg finner sig fångad i.

Den svenska serietecknaren Fabian Göranson har tolkat det besynnerliga verket i serieformat. Det är ett ambitiöst företag som Göranson har givit sig in på. Hans tolkning av Strindbergs skaparångest fyller drygt hundrafemtio sidor i färg, och sidorna rymmer dels intelligent parodi av Strindbergs förvirrade världsbild, men också en sympatisk känslighet för minspel och gester.

Göransons stil växlar mellan enkla, karikerade seriefigurer med nästan övertydliga konturer, och en mer avskalad minimalism som påminner om de luddiga dragen i gamla oskarpa fotografier. Starka färger förstärker effektivt scenernas stämning, från frustration till fasa, symbolistiska visioner, drömsekvenser och stunder av ro och insikt.
Varje ruta i serien är utförd med samma tjocka tuschdrag, som känns alltför breda för de små rutorna. Detaljerna i bilden försvinner och istället fäster man blicken vid bildens komposition. Effekten blir ungefär som om läsaren är närsynt och har tappat brillorna. Det är faktiskt rätt så angenämt, och Göranson blandar obekymrat in drömmar och religiösa visioner i den annars överrealistiska stilen.

Kolik förlag har som uttalat program att ”ge ut intelligent underhållning i serieform” och Göransons serieversion platsar bra i den beskrivningen. Göransons serie gör ett berömt alster tillgängligt för dem som inte kommer sig för att plöja igenom ursprungsverket, men också något mer. Den avslöjar vansinnet hos en av den svenska litteraturens giganter och låter oss få ett litet skratt på bekostnad av ett namn som oftast bara uttalas med andakt.

Fabian Göranson: August Strindbergs Inferno i serieformat. Kolik förlag 2010.

Lasse Garoff

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.