– Varje år går miljoner människor in i ett hus som benämns teater. I det ögonblick ljuset går ner i salongen och upp på scenen gör de en tyst överenskommelse: Detta är sant. Trots att intellektet säger dem något helt annat. Vad det beror på vet jag inte, men kanske lögnens rum är en nödvändighet för sanningen, alltså människans medvetenhet om sin förestående död? Det kanske behövs offentliga rum för att tillsammans skratta, gråta, leta, gräva… Det här är vårt nya lögnens hus.
Med de orden hälsar Viirus förgrundsgestalt Dick Idman medierna välkomna till teaterns nya utrymmen på Sjötullsgatan i Kronohagen. Viirus har varit utan ett eget lögnens hus i två år men får nu en fast adress för åtminstone 15 år framöver.
Den första föreställningen i de nya lokalerna är Cezaris Graužinis End it like B*ck***, med Dick Idman i den enda rollen (se recensionen på sidan 14).
Innan en ny och ung besättning tar över Viirusskutan från och med årsskiftet blir det ytterligare två premiärer, den turnerande barnföreställningen Sagan om den lilla farbrorn efter Barbro Lindgrens bok samt Anders Larssons nyskrivna alternativmusikal In kommer Gösta i regi av Paul Olin.
Vad skall man förvänta sig? Ingenting om man frågar Cezaris, mannen bakom End it like B*ck*** och tidigare konstnärlig ledare på Viirus.
– Kommunikationen med pressen har en negativ sida på grund av att den påverkar publikens förväntningar om vad den skall se.  Det värsta som kan hända är att publiken har en klar åsikt eller förväntning innan pjäsen. Det förhindrar ett verkligt seende.

Fredrik Sonck