Vad är kännetecknande för sommar i Helsingfors? Vimlet vid Salutorget, de festande studenterna i Esplanadparken, Valios glasskiosk eller de proppfulla stränderna vid Sandudd?

Allt detta fanns redan på 1930-talet då Juhani Ahos söner Heikki Aho och Björn Soldan verkade inom den finska fotograf- och filmbranschen. Halvbrödernas bolag var sin tids betydelsefullaste producent av kortfilmer. Till äran av Juhani Ahos 150-årsjubileum ordnas utställningen Stadsliv – En inblick i 1930-talets Helsingfors på Virka Galleriet i stadshuset.

Utställningen består av ett trettiotal svartvita fotografier som hängts upp på rosa- och puderfärgade väggar och sex stycken kortfilmer ur Aho & Soldans arkiv. De visar upp en stad i förändring som bygger för full fart inför de olympiska spelen som kommer att ordnas år 1952.

Visst har spårvagnarna och Volvo-bussarna omformats sen dess och segelfartygen vid Kolerabassängen har ersatts med motordrivna fartyg, men det är både förvånande och fascinerande att upptäcka hur mycket huvudstaden ändå är sig lik 80 år senare. Vissa bilder är nästan dagsaktuella, som kryssningsfartyg med turister och plogade gator kantade av enorma snövallar. Också reklamaffischer för IFK:s fotbollsmatch mot Kuopiolaget Kalpa finns med på bild, skillnaden är bara att föreningarna idag är mer kända för ishockeylag.

En av de effektfullaste bilderna är fotografiet på ångfartyget S/S Ilmatar, som står förtöjd bland krossade isflak med ångor från andra fartyg i bakgrunden. Det är en för utställningen väldigt typisk bild och kännetecknar den moderna fotokonsten som bröderna var anhängare av. Flera av fotografierna fokuserar på byggnader, fordon och andra maskiner. Ett annat återkommande tema är stadsbor i fest och vardag. Bilderna är ofta fotade från oväntade perspektiv och späckade med små detaljer, ljus och skuggor, vilket är typiskt för den moderna fotokonsten. Överlag utstrålar bilderna positivitet och optimism.

De flesta av fotografierna saknar uppgifter om fotograf, årtal och motiv. Det är upp till betraktaren själv att tolka bildernas innehåll, men man behöver inte vara en infödd helsingforsbo för att kunna känna igen sig i landskapet. Om man är observant märker man att spårvagnarna på 30-talet körde runt Tre Smeders staty på Gamla studenthusets sida, istället för att som idag åka bredvid Stockmann. Det går också att upptäcka sådant som försvunnit ur stadsbilden. Vackra hus som rivits ner för att ge plats åt nybyggen eller vattenkarusellen och rutschkanan vid Sandudds simstrand är sådant som man gärna fortfarande skulle ha kvar i dagens Helsingfors.

Jubileumsåret till ära är Ahos och Soldans fotografier utställda också i Ateneum och i den nyutgivna boken Stadsliv. Heikki Ahos dotter, Claire Ahos, färgsprakande modebilder från 50- och 60-talen kan beundras i Konsthallen.

Fanny Fröman

Stadsliv – En inblick i 1930-talets Helsingfors
Virka Galleriet i Helsingfors stadshus, fritt inträde.

 

Lämna en kommentar