Janne Wass blir ny chefredaktör

av Ny Tid

 

Från och med augusti tar journalisten Janne Wass, 31, över rodret på Ny Tid-skutan.

– Jag tycker att Ny Tid är en röst som är oerhört viktig i Svenskfinland, där den politiska diskussionen ofta är styrd av ett och samma parti, och där kulturjournalistikens resurser fortsätter att krympa.

Janne Wass jobbar för tillfället som utrikesreporter på Hufvudstadsbladet, men är sedan tidigare bekant med Ny Tid. Han har gjort civiltjänst på tidningen och vikarierat som redaktionssekreterare, men berättar att han har en relation till Ny Tid sedan barnsben.

– Min metallarbetande farfar brukade stolt berätta om hur (tidigare chefredaktören) Peter Lodenius ofta besökte min uppväxtort, fabriksorten Dalsbruk, och i mitt vänsterinriktade hem prenumererades det från och till på tidningen.

Laura Lodenius, som är styrelseordförande för Ny Tids utgivarbolag Tigertext Ab, säger att den journalistiska erfarenheten var en viktig anledning till att valet föll på Wass. Sju personer hade sökt uppdraget.

– Vi på Ny Tid är väldigt glada över att få Janne Wass som chefredaktör. Det är också en tillgång att han känner tidningen och dess medarbetarkår. Fredrik Sonck lämnar över en tidning som är uppskattad och har både en trogen läsarkrets och kunniga medarbetare, säger Laura Lodenius.

Kultur och samhälle

Janne Wass kommer att tillträda i augusti och säger att han ser fram emot ett ansvarsfullt, men roligt och spännande arbete.

– Det är med stor entusiasm jag tar över chefredaktörskapet, men på samma gång känner jag mig väldigt ödmjuk då jag tänker på listan av chefredaktörer som jobbat före mig. Det kommer att bli en verklig utmaning att dels hålla den höga standard som tidningen haft under alla år, men på samma gång försöka utveckla tidningen så den hittar en ny läsarkrets.

På vilket sätt kommer läsarna att märka att du tar över rodret?

– Det kommer att bli mer intervjuer och mer rent journalistiska texter, vilket är ganska naturligt eftersom min bakgrund är såpass starkt rotad i nyhetsjournalistiken. Jag kommer att vara en skrivande chefredaktör, och försöker mellan de rent administrativa uppgifterna klämma in så mycket tid som möjligt för att bidra med journalistiskt material. Ny Tid kommer även att bli synligare på sociala medier.

Hur ser du på balansen mellan kultur och samhälle i tidningen?

– Den här avvägningen har ofta fluktuerat också under en och samma chefredaktörs tid – och strängt taget finns det två typer av Ny Tid-läsare: de som läser tidningen för kulturbevakningens och de som läser den för samhällsdebattens skull. Ny Tid ska också i fortsättningen sträva efter att tillfredsställa båda grupper. Själv är jag både väldigt kulturintresserad och samhällsengagerad, så att välja det ena framför det andra är som att peka ut ett favoritbarn framom ett syskon.

Vilka är de viktigaste politiska och kulturella frågorna i dag tycker du?

– Inom politiken är det helt klart att det är den systematiska nedmonteringen av välfärdssamhället och högerkrafternas frammarsch, flankerat av den otäcka extremnationalismen, som hör till de frågor som mest kommer att forma vår framtid. Detta ännu kombinerat med den ohållbara flyktingsituationen i Sydeuropa och klimatförändringen, så känns det inte som om den ljusa framtid är vår. Positivt är dock den nya unga generationen av sakkunniga och entusiastiska vänsterpolitiker som har vuxit fram i Finland under de senaste åren.

– Inom kulturpolitiken är frågan om kulturens mångfald och diskussionen om ”konst för konstens skull” som kanske är mest brännande. Är god konst sådan som går att sälja? Kommer mer marginella konstnärer att överleva nedskärningsivern? Försvinner mångfalden då allt fler mediehus och andra aktörer inom kulturfältet går samman?

Framtiden

På grund av de omvälvningar tidningsbranschen upplever under 2010-talet var det viktigt att hitta en chefredaktör som har förmåga att sätta sig in i Ny Tids förnyelsearbete och som dessutom har kunskaper om webbjournalistik. I december fyller Ny Tid 70 år och under de närmaste åren gäller det att bädda för en långsiktig blomstringstid, både som tryckt tidning och på digitala plattformar, säger Laura Lodenius.

– Fortsättningsvis ska Ny Tid erbjuda krävande, högklassigt innehåll som inte underskattar läsaren. Det ska finnas något att bita i då man öppnar Ny Tid. Men å andra sidan är det klart att Ny Tid är redo att ta ett steg vidare för att nå en ny publik. Det kräver kanske ett nytt tilltal och mer satsning på den visuella delen, liksom att internets möjligheter utnyttjas bättre än i dag, säger Janne Wass.

 

Red.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.