Mellanetapp för Östergren

av Janne Wass

rec_omslag Twist Klas ÖstergrenDet krävs bara ett par rader så är man där igen – i Klas Östergrens kännspaka värld. Det är en värld med en alldeles distinkt lukt: cigarretter, rakvatten och gubbsvett, samt en allestädes närvarande blandning av dyr teak och billig PVC. Östergren målar upp ett Sverige där det fortfarande är de gamla grå gubbarna som vid sina sista andetag håller allt som sker i landet i ett järngrepp, stadigt sätade bakom sina stora skrivbord, där handelsavtal lubriceras med sedlar i svarta sportväskor och där mellanhänderna sitter i rökiga hotellrum och väntar på telefonsamtal från hemliga nummer.

Den här världen kändes nästan som en fläkt från det förflutna redan då Östergrens genombrott kom 1980 med generationsromanen Gentlemen. Men Gentlemen var också så mycket mer än en skandi-thriller. Det var en modern Röda rummet, en exposé över det mentala Sverige efter andra världskriget, en Catcher in the Rye för en Stockholmsgeneration i gränslandet mellan efterkrigstidens folkhem och den gryende marknadsdrivna internationalismen. Den unga, idealistiska författarens livsglädje och framtidstro krockade med en benhård cynism och avgrundslösa tragedier. Allt framtidshopp var för sin del försvunnet i uppföljaren Gangsters (2006), ett magnifikt verk även det, i sin totala nattsvarthet.

Bob från Amerika

Twist har marknadsförts som den tredje delen i serien, en uppföljare till Gangsters. Och visst är det tydligt att berättaren och bokens protagonist är densamma ”Klas Östergren” som figurerar i de två tidigare böckerna. Det är en ”Klas Östergren” som bär tydliga likheter med författaren – även denna ”Östergren” är författare och skribent kring 60-snåret med ett visst återhållet vänsterpatos och en förkärlek för historieforskning och teater. Men Twist står på helt egna ben – i själva verket berörs inte händelserna i de tidigare böckerna med ett ord.

Där Gentlemen inramades av huvudpersonens arbete med en modern pastisch på Röda Rummet, utspelar sig Twist mot bakgrunden av en veckas besök i Karlskrona, dit ”Östergren” kommit för att skriva en roman om en bortglömd svensk teaterman som levde på 1700-talet. Detta är dock endast en tapet för den verkliga berättelsen.

Twist tar avstamp dels i Karlskronas stålverk, mest för att presentera en av sidofigurerna i boken, och dels i 60-talets stockholmska skärgård, där ”Östergren” som ung pojke träffar den vackra Ami. Den hemlighetsfulla Ami är navet som boken kretsar kring, berättad som den är i flashbacks från olika perioder i ”Östergrens” liv. Ami kommer in med kärleken och försvinner lika snabbt till Tyskland tillsammans med sin far som arbetar i fastighetsbranschen, och som sysslar med skumraskaffärer med ”Östergrens” sommargranne, den amerikanska miljonären Bob. Kärleken blossar upp igen 20 år senare då de träffas av en slump, bara för att Ami igen ska försvinna ur hans liv. De ses nästa gång på hennes 50-årsfest 2008, och 2010 deltar ”Östergren” i hennes begravning.

Allt detta tvingas ”Östergren” omvärdera då han under sin vecka i Karlskrona stöter på ryska Jevgenij, eller Jeff, som dricker vodka och arbetar som ”affärssmörjare” för den ryska gasledningen i Östersjön. Det ska visa sig att Jeff har ett förflutet både med Amis far och Ami själv, och långsamt nystas en historia av lögner, korruption, svek och utnyttjande upp – en historia som till ”Östergrens” stora förvåning även involverar honom själv.

Lat Östergren

Men Twist är ingen Gentlemen. Insatserna blir aldrig riktigt tillräckligt höga för att den gastkramande spänningen ska infinna sig, det blir aldrig kamp på liv och död, eller ens mellan kärlek och hat. Som läsare sitter man hela tiden och väntar på den där twisten som ska stjälpa hela världen på ända, men när den kommer känns den lite som en halvmesyr.

Där Gentlemen, och i mindre utstäckning Gangsters, behandlade en gammal unken värld av korruption, girighet och pur ondska som bröt sig in i den moderna tiden, är Twist en roman som både i handling och idéer rör sig i det förflutna. Östergrens värld har stannat vid Berlinmurens fall. Vi har en gammal KGB-agent och ryska gasledningar inblandade, men författaren sumpar helt det spåret och talar hellre om Östtyskland 1989. Datorer och internet har inte uppfunnits i Klas Östergrens 2014, i stället sitter alla och gräver i gamla pappersarkiv. Det känns som om Östergren inte orkat eller förmått lösgöra sig från den epok han bäst känner själv. De tafatta försöken att förankra boken i något slags dagsaktuella fenomen blir som tunn fernissa som tar slut halvvägs in i arbetet.

Mycket kretsar också kring tankar om förhållanden: beroendeförhållanden, partnerskap, utnyttjande, vänskap, tillit, svek, skuld. Men inte heller på den här fronten lyckas Östergren få det att bränna till, och på slutet känns det som om alla är förlåtna och allt är snyggt och tillfredsställande paketerat.

Klas Östergren har däremot inte tappat sin stilistiska ådra, eller sin förmåga att iaktta och beskriva människorna i samhället. Hans mustiga och träffsäkra personbeskrivningar är ett sant nöje att läsa, och hans beskrivningar av sociala situationer är oslagbar. Man tillbringar gärna mycket tid i Östergrens värld, även om det som händer i den inte alltid är så angeläget. Det gör också att man inte vill lägga ner boken då man en gång inlett läsningen, och att man börjar läsa allt långsammare då de 380 sidorna lider mot sitt slut: för att man ska få stanna kvar lite längre. Det är trots kritiken ingen dålig bok, den bara saknar det mesta som gjorde Gentlemen och Gangsters till exceptionella böcker. Men boken visar också att Klas Östergren ingalunda tappat gnistan – också i ett mediokert alster som detta blixtrar ibland hans geni till – den här gången har bara idéerna inte riktigt räckt hela vägen ut.

Janne Wass
Foto: Viktor Gårdsäter

Klas Östergren: Twist.
Natur & Kultur, 2014.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.