Raseborgs stad tog i juni ifjol i bruk det gemensamma, sympatiskt namngivna, kollektivtrafiksystemet Bosse. Systemet motsvarar till sin funktionalitet de kommunöverskridande kollektivtrafiksystemen till exempel i huvudstadsregionen och Åbonejden, med en tillhörande app i vilken man kan kolla tidtabeller och köpa biljetter.
En som är nöjd med den här utvecklingen är Tenalabon Jan Rundt, nyvald ordförande för Vänsterförbundet i Raseborg. Rundt lyfte i sin valkakampanj inför riksdagsvalet 2023 speciellt kollektivttrafiksfrågan, och konstaterade att det borde vara möjligt att leva utan bil i hela landet.
– Mellan centralorterna Ekenäs och Karis kommer man ju smidigt med tåg som går nästan varje timme, men ut till de mindre orterna går det bussar mer sällan, konstaterar Rundt.
Själv äger han trots allt en bil, eftersom det kan vara knepigt att ta sig till och från hemmet i Tenala på veckoslut eller sent på kvällarna med kollektivtrafik. Vill han ta en tur till Karis eller Ekenäs på eftermiddagen, får han räkna med att det kan bli några timmars väntan innan nästa buss går hem igen.
– Har man möjlighet att planera sitt resande runt de här tidtabellerna så går det fint, men jag kan förstå att om man ska skjutsa barn och liknande, så kräver det nog att man har en bil, säger Rundt.
Det nya Bosse-systemet beskriver han som välkommet, välfungerande och rätt förmånligt.
– Men nog är det ju så att då jag tar bussen, så är det för det mesta ganska få passagerare i den förutom jag, tillägger han.
Att folk inte använder sig av bussarna i högre grad kan enligt Rundt ha flera orsaker. En är att turerna är relativt glesa, och att det är svårt att ta sig runt på kvällar och veckoslut utan bil. En annan är att folk helt enkelt tar bilen av gammal vana, utan att överväga om det skulle kunna gå att använda sig av buss istället.
– När Bosse startades upp i juni fick man åka buss gratis under de två första veckorna, och en idé för att öka intresset för bussåkandet kunde vara att köra lite fler sådana här kampanjer. Det är lite hönan-och-ägget över det hela, då man å ena sidan borde sätta in fler turer, men å andra sidan redan nu kör med halvtomma bussar. För att öka intresset tror jag att man från kommunens sida måste vara hönan en god tid framöver.
Förutom morot tror Rundt att det också behövs käpp.
– Jag tänker mig att man genom beskattning kunde göra det dyrare att använda bil. Inte så att det skulle bli dyrare att äga en bil, eftersom man ändå behöver en sådan på landsbygden, men om det blev rejält dyrare att köra bil än att ta bussen, tror jag att folk skulle begränsa bilanvändningen till de gånger som de verkligen behöver den.
Foto: Valokuvaamo Martta Terävä / Postmuseet