Det har varit goda dagar för äggförsäljarna i Tjeckien under valkampanjen för Europaparlamentet. Inte för att antalet omelettälskare skulle ha ökat, utan för att socialdemokraternas ordförande Jiri Paroubek har blivit föremål för en massiv äggkastning.

Vad kom först: ägget eller hönan? I detta fall hönan, närmare bestämt det misstroendevotum mot Mirek Topoláneks regering som socialdemokraterna tog initiativ till under tjeckernas EU-ordförandeskap. Många upplevde det som ett smutsigt tilltag som skadade Tjeckiens goda namn i världen. Tjeckerna var redo att förlåta Mirek Topolánek hans fel och uppförande på den tjeckiska politiska scenen eftersom de upplevde att han på ett positivt sätt representerade Tjeckien på den internationella arenan. Han och hans män visade att också ett litet land kunde styra en stor gemenskap. Nu vill tjeckerna inte förlåta att de förlorade detta tillfälle.

För en kort tid verkade det som om samhället skulle gripas av ”allmän dumhet” (ett uttryck som Václav Havel använt och som innebär desillusion och passivitet). Men kampanjen inför Europaparlamentsvalet visar att ungdomar inte är nöjda eller tysta. De fann sitt eget sätt att protestera, med hjälp av ägg. Deras mål för protesterna är Jirí Paroubek. Han är ett lätt mål, sedan han arrogant har försökt förlöjliga angriparna, ynglingar som velat inte bara angripa honom utan uttrycka sin åsikt om hans populistiska löften.

Efter några valmöten under vilka angreppen eskalerade förstod också Paroubek att det inte bara var fråga om ”några få idiotiska tonåringars” individuella aktioner, så han fann en annan skyldig – Topoláneks parti ODS. Sedan dess har vartdera partiet anklagat det andra för äggkriget, för provokationer eller för grundlösa beskyllningar.

Ingendera parten inser att det också finns en annan förklaring: många har fått nog av grälen mellan de två stora partierna och vill att partierna åtminstone någon gång skulle lyssna på dem. Det är sant att ett ägg inte är något argument. Men det är ett beprövat medel för att påminna om att också medborgarna har sina åsikter och behov.

Ett nytt fenomen har gjort den gamla äggkastarhobbyn allt populärare: Facebook. Den har bättre än något parti kunnat samla mer än 50 000 unga till aktionen ”Ägg för Paroubek i varje stad”. Ägguppropet i Facebook slutar med en uppmaning att rösta i EU-valet. Vi får se hurudana kycklingar det kommer ut ur euroäggen.

Helena Chvojkova

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.