Ahlqvist inledde sin bana som arkitekt. Han visualiserade miljöer, ritade bilder för presentationer och fotograferade. De tidiga teckningarna, av kusten i söder till Kajana i norr, utförda för museiverket, bekräftar tecknarens mästerliga handlag.
Landskap, antingen som bebyggda miljöer eller orörd natur, är det genomgående temat i Ahlqvists produktion. Framför allt är han skärgårdens, havets och vattnets tolkare.
Den första utställningen, på Kirjavintti 1976, omfattade en serie Helsingforsvyer i pastell. Pastellerna följs av akvarell, gouache, tusch, tempera och olja. Ofta kombineras olika tekniker fördomsfritt och kreativt till ett personligt uttrycksmedel. Horisonten är ett favoritmotiv och mot alla regler lägger Ahlqvist horisonten i mitten av bilden. Det undre och övre planet bearbetas med lager av pastell följt av lätt fixering, tills ett skimrande färgvibrato uppstår.
Med en forskares sinnelag tränger Ahlqvist in i naturens skeenden. Genomsikt från 1999 fångar ljusets väg genom buskagets lövverk i alla tuschens skiftande nyanser. Djärva färger i kombination med expressiv linjeföring resulterar i personliga tolkningar av yttre och inre landskap.
Inte enbart de mörka tecknade eller målade fälten har betydelse. Det oritade har en lika stor formbärande karaktär. Ahlqvist avskiljer ljusa partier, gör accenter och flyttar på element. Likt ett pussel låter han bilden småningom växa fram. Omväxlande kalla och varma kulörer skapar djup och dimensioner, medan utsparade ljusa fält lyser igenom.
Akvareller kräver samtidigt både raskt utförande och reflekterande eftertanke.
– Att ha tränat handen i att rita, är att ha ett kapital i ryggmärgen, säger Ahlqvist.
Det är lätt att instämma.
Richard Ahlqvist: I landskapets tid. Galleri Elverket i Ekenäs, till 18.1.2009. Se sista sidan.
Angela Oker-Blom