Ny Tid gör läsarundersökning

av Ny Tid

Förra veckan borde ungefär tvåhunda Ny Tid-prenumeranter ha fått en läsarundersökning på posten.
– Vi hoppas att så många som möjligt tar sig tid att svara på frågorna, säger Ny Tids chefredaktör Fredrik Sonck.

För en tid sedan fick Ny Tid ett mindre bidrag, öronmärkt för att förverkliga någon form av läsarundersökning. Det är anledningen till att Ny Tid nu skickat ut en femsidig enkät till 203 slumpvist utvalda prenumeranter. Enkäten tar uppskattningsvis femton till tjugo minuter att fylla i och innehåller frågor om läsvanor och innehåll. Den borde ha nått alla mottagare under vecka 48.

– Det är länge sedan Ny Tid gjort någon liknande undersökning så vi vore mycket tacksamma om läsarna kan ge oss en fingervisning om hur tidningen upplevs i dag. Det kan till exempel finnas teman som läsarna tycker att vi försummar, och då är det viktigt för oss att få ta del av den responsen, säger Fredrik Sonck.

I undersökningen ombeds de utvalda prenumeranterna att ta ställning till vilken sorts innehåll de upplever som viktigt samt till att ta ställning till olika påståenden om Ny Tid.

Analys under vintern

Undersökningen är i första hand värdefull för Ny Tids redaktion och för utgivarbolaget Tigertext Ab:s styrelse. På vilket sätt den kommer att användas och tolkas beror på själva resultatet. Vilka överraskningar innehåller det? Vill läsarna uppmärksamma saker som redaktionen försummat eller stämmer svaren överens med redaktionens förväntningar?

– Man ska ha en nykter inställning till undersökningar som dessa. Att rakt av anpassa redaktionens prioriteringar till läsarnas önskemål är inte bara svårt, utan kan också vara dumt eftersom vi i hög grad måste koncentrera oss på det vi och våra medarbetare kan. Å andra sidan är det för läsarnas skull Ny Tid ges ut, och därför är det utan vidare viktigt att veta hur de ser på tidningen och dess innehåll, säger Sonck.

Ny Tid hoppas att en stor del av de färdigt frankerade svarskuverten returneras innan jul. Alla svar behandlas anonymt, men svarskuverten är försedda med ett nummer så att redaktionen kan lotta ut en gratis prenumeration bland respondenterna. Svaren ska analyseras under vintern 2014.

Red.


Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.