Samspelt framgångssaga

av Carita Nyström

Wasa Teater inleder sin nya säsong med en framgångssaga, som garanterat också för teatern formar sig till en sådan. Musikalen Ingvar – en musikalisk möbelsaga spelas ända till årets slut. Den kallas musikal, men närmar sig opera, eftersom alla repliker sjungs. Tidpunkten för att ta upp denna pjäs i repertoaren är en lyckträff;  nästa år firar möbelimperiet IKEA sitt sextioårsjubileum. Det första varuhuset slog upp sina dörrar 1958 i småländska Älmhult. Men starten kom ännu tidigare.

Det var just i Älmhult som IKEAs grundare Ingvar Kamprad föddes för 91 år sedan. Hans liv är i sig en framgångsaga av nästan mytiska dimensioner. Redan som femåring säljer han tändsticksaskar och sjutton år fyllda startar han en egen postorderfirma. IKEA (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd) ser dagens ljus. Det småländska kan givetvis inte räknas bort då Ingvar Kamprads och IKEA:s succéhistoria berättas. Ännu idag bultar IKEA:s hjärta just i Älmhult.

Pjäsen, som är skriven av Klas Abrahamsson och Erik Gedeon, understryker detta med välkänd folkmusik till texterna. Den bygger på en historik av Bertil Torekull och på scen blir den en fartfylld resumé över ett liv, som präglats av smart idékläckande och ständig expansion, varvat med bakslag och fiaskon. Pjäsen är inte bara en exposé över Kamprads och hans skapelses utveckling, utan listigt integrerat löper genom den till ytan så glättiga pjäsen en kritik av kapitalismen som blivit dagens religion.

Redan i den inledande scenen från börsen manifesteras detta med hektiska spekulanters telefonhysteri framför börsnoteringarnas altare. Deras mammontillbedjan kollapsar i en börskrasch, och de tidigare så extatiska budgivarna bryter samman. Ur detta bottenläge höjs ett intensivt vallarlockrop, som ger den första allusionen till Småland. Det småländska ekonomiska sinnelaget genomsyrade Kamprads affärsfilosofi ända från möbelimperiet IKEA:s första tid. Hans påfund med varukatalog, postorderform och platta paket spädde på framgångarna och expansionen har fortsatt och fortsätter än idag, långt utanför Sveriges gränser. De med bibliska namn döpta produkterna har blivit kända inte bara i Europa utan över hela världen.

Regissören Markus Virta har tidigare satt upp Ingvar i Sundsvall, och därifrån har man fått låna dekor och dräkter, som teaterns dekorateljé har anpassat till Vasascenen. Dekoren är uppbyggd i masonit, Kamprads och IKEA:s favoritmaterial med demokratisk touch. Det brukar ju sägas att Per-Albin Hansson skapade folkhemmet, medan Kamprad inredde det.

Uppsättningen har ett genomgående högt tempo och fantastiskt driv. Den i IKEA:s anda jämlikt kostymklädda ensemblen är på scenen hela tiden, agerar, sjunger, musicerar och dansar – extremt krävande, men till synes mödolöst. Den framstår både i sång, rörelse och dans som en sammanhängande levande organism och det kan bjuda emot att lyfta fram enskilda prestationer, så samspelat är det. Att få allt att flyta så levande och livfullt – just organiskt – är väl till stor del regissörens förtjänst.

Men Virta har verkligen ett mångsidigt och skickligt skådespelargarde till förfogande. Wasa Teaters skådespelare Johan Aspelin, Tove Quickström och Maria Udd jämsides med gästande artister som Erik-André Hvidsten, Anna Maria Hallgarn och Thomas Lundin firar triumfer med smittande spelglädje. Gästande musiker som Saara Lehtonen och Richard Mitts inte bara musicerar utan agerar också. Hvidsteen är som klippt och skuren för rollen som Kamprad. Fysiskt snarlik och härlig i sin entusiasm och landsfaderlighet, och hjärtskärande ömklig i nederlagens stunder som när han gör avbön för sin nazivänlighet i unga år. 

Wasa Teater har inlett sitt nya spelår för full musik.

Text Carita Nyström
Foto: Frank A. Unger

Ingvar – en musikalisk möbelsaga. Text: Klas Abrahamsson och Erik Gedeon. Regi: Markus Virta. Scenografi och kostymdesign: Lotta Nilsson. Kapellmästare: Richard Mitts. Maskplanering: Fia Derghokasian. Ljuddesign: Dennis Lindén. Ljusdesign: Tobias Lönnquvist. I rollerna: Johan Aspelin, Anna-Maria Hallgarn, Erik-André Hvidsten, Saara Lehtonen, Thomas Lundin, Richard Mitts, Tove Qvickström, Maria Udd. Wasa Teater, hösten 2017.

Fotnot: Ingvar sattes upp på Svenska Teatern 2016, och Ny Tids recensent var då inte lika hänförd av manuset. Se Ny Tid 12/2016.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.