Nyutnämningarna inom den finlandssvenska teatern haglade tätt under senvåren. På sidan 14 kan ni läsa en intervju med Unga Teaterns tillträdande konstnärliga ledare Meri Anna Hulkkonen. Den 4 maj tillkännagav Svenska Teatern att Maria Lundström anställts som ansvarig dramaturg. Hon ersätter Ann-Luise Bertell som till hösten återvänder som teaterchef på Wasa Teater.
Lundström återvänder för sin del till teatern efter två år som kulturchef på Svenska Yle.
– Jag ser mycket fram emot att samarbeta med den övriga personalen och aktörer från teaterfältet för att skapa en lockande repertoarhelhet, säger Lundström enligt ett pressmeddelande.
Lundström har som känt bakom sig ett långt värv som konstnärlig ledare på Teater Viirus, och som manusförfattare och regissör.
Universum rf, som fungerar som takförening för fyra olika fria teatergrupper i Helsingfors, har för sin del valt ny verksamhetsledare. Nytillträdd på tjänsten sen den 1 juni är 45-åriga Jan Liesaho, med bakgrund som teaterproducent och ekoodlare. Till sin utbildning är Liesaho statsvetare, och hans bana inom teaterfältet inleddes 2006 då han började arbeta som teatersekreterare för den finskspråkiga studentteatern i Helsingfors, Ylioppilas-teatteri. Han har arbetat som producent inom det fria fältet sedan dess, skriver Universum i ett pressmeddelande.
Vissa känner till Liesaho som Stadin puutarhuri – för sju år sedan bestämde han sig ”för att bli torpare”, och har odlat ekologiska grönsaker på Hertonäs gård om somrarna. Långvariga Ny Tid-läsare kanske också minns att han sporadiskt bidragit till tidningens innehåll.
– Det känns jätteroligt att komma tillbaka till teatervärlden nu, säger Liesaho, enligt pressmeddelandet. Han tycker att Universums arbetsplatsannons mitt under coronavårens krisstämningar kändes som en frisk fläkt, och att det på sätt och vis var ett tecken från ovan att det var dags för honom att återvända till teatern.
– Vi lever i en annan värld nu. Jag hoppas att de kommande månaderna och åren inte blir enbart en överlevnadskamp. Jag medger att jag orolig, inte bara för teaterns och kulturens del, men för alla som gör något som samlar människor fysiskt. Vi sitter alla i samma båt.
– Det bästa vore förstås om det också skulle komma något ur det här för oss alla. Kanske finner vi nya sätt att dela teaterupplevelser, och kanske uppskattar vi sådant vi förut tagit för givet.
Foto: Sonja Vuori