Forskning: Sänkt moms sänker inte priserna

av Ny Tid

Lägre mervärdesskatt på konsumtionsprodukter stärker inte konsumenternas köpkraft, heter det i ny forskning från Löntagarnas forskningscentral PT och Statens ekonomiska forskningcentral VATT. I ett pressmeddelande skriver forskarna att en tillfällig sänkning av konsumtionsmomsen har föreslagits som en form av indirekt inkomstöverföring till konsumenterna under coronakrisen. Den nya forskningen förordar ändå inte detta förslag: “Enligt forskningen leder en moms-sänkning ändå ofta till större vinstmarginaler för företagen i stället för lägre priser”. Vidare uppger forskarna att priserna efter en tillfällig moms-sänkning tenderar att bli ännu högre än de ursprungligen var då mervärdesskatten senare höjs tillbaka till normal nivå.

Studien undersökte prisfluktueringarna inom frisörbranschen, som mellan 2007 och 2014 flyttades om mellan två olika moms-grupper. Forskningen har publicerats i den ansedda tidskriften Journal of Political Economy.

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.