Lyckad kampanjstart

av Ny Tid

Ny Tid är omtyckt. Den slutsatsen måste man dra av den goda respons som läsare gett på informationen om att Ny Tids kämpiga ekonomi.

Det var i förra veckans nummer av tidningen som tidigare chefredaktör Peter Lodenius berättade om det brev han skickat till medlemmar i Ny Tids understödsförening Tigern rf. Brevet innehöll en vädjan om månatliga understöd till Tigern för att på sikt ge Ny Tid en större direkt läsarfinansiering, enligt samma modell som många andra alternativa medier på olika håll i världen utnyttjar.

Artikeln ”Hjälp Ny Tid!” hade vid tidpunkten för denna tidnings pressläggning gillats av 245 personer på Facebook, och dessutom delats av 20.

Hur många läsare som hörsammat uppmaningen att bidra med en extra slant varje månad är fortfarande oklart, men som ett resultat av artikeln har föreningen Tigern fått 8 nya medlemmar och Ny Tid 15 nya prenumeranter.

– Detta blev en utmärkt start på kampanjen, men vi hoppas givetvis att uppslutningen kring Ny Tid ska växa ytterligare, för vi befinner oss verkligen i ett bekymmersamt läge. Det är inte så att vi planerar att täta alla hål i kommande bokslut med läsarnas bidrag, men vi hoppas på en betydligt större andel än i dagsläget, säger Ny Tids chefredaktör Fredrik Sonck.

Enligt honom samlar Tigern idag in ungefär 5 000 euro om året, framför allt genom medlemsavgifter.

– Om den summan kunde tredubblas, eller åtminstone fördubblas, skulle vi redan vara en god bit på vägen. Men vi behöver naturligtvis också öka andra intäktskällor, säger Sonck.

Red. 


Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.