Första siffrorna för Ny Tid-kampanjen

av Ny Tid

Drygt 1 500 euro har Tigern rf samlat in till förmån för Ny Tid under de senaste veckorna.

Den glada nyheten förmedlar understödsföreningens kassör Bert Bjarland, som sammanställt statistik över de betalningar som kommit in på föreningens konto sedan den 12 april. Som Ny Tid berättade i mitten av april har tidigare chefredaktör Peter Lodenius vädjat om månatliga inbetalningar i ett brev till föreningsmedlemmarna. Ny Tid befinner sig i en ekonomisk kris och borde i likhet med andra alternativa medier öka den direkta läsarfinansieringen.

I en första rapport kan Bert Bjarland berätta att det mellan den 12 och 26 april kommit in 55 inbetalningar som inbringat totalt 1 545 euro. Av bidragsgivarna beräknas mellan 26 och 40 vara sådana som hörsammat Peter Lodenius uppmaning och blivit månatliga bidragsgivare. Att det ännu inte går att ge en exakt siffra beror på att kampanjen glädjande nog också resulterat i flera nya medlemmar och att också ordinarie medlemsavgifter influtit under perioden.

Ny Tids chefredaktör Fredrik Sonck är glad.

– Detta är en bekräftelse av det positiva gensvar som kampanjen fått i form av Facebook-gillningar och nya prenumerationer. Men jag hoppas naturligtvis att ytterligare några medlemmar kan ställa upp som månatliga bidragsgivare. I så fall är vi nära att nå vårt mål.

Sonck berättar att flera läsare och medarbetare hört av sig till honom med frågor om tidningens ekonomi och vad man kan göra för att hjälpa till om man inte har ekonomiska förutsättningar att bli månatlig bidragsgivare.

– Och det är ju helt förståeligt att alla inte kan ställa upp på det sättet. Att bli medlem i Tigern är ett billigare alternativ. Och helt gratis är det ju att hjälpa till med att sprida Ny Tid och hitta nya prenumeranter. Vi har också läsare som försöker slå två flugor i en smäll och ger bort prenumerationer som gåvor, till exempel till nybakade studenter eller som födelsedagspresenter.

Red.


Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.