Greta och klimatfördröjarna

av Lars Sund

Hade inte Greta Thunberg funnits hade vi nog varit tvungna att uppfinna henne.

Ett drygt halvår efter det att den då 15-åriga svenska skoltjejen satte sig på Mynttorget i Stockholm med sitt ikoniska plakat, som bär texten Skolstrejk för klimatet, marscherade mer än 1,6 miljoner skolelever och studerande i 123 länder för klimatet, inspirerade av hennes initiativ. Det vi såg den 15 mars var historiens största manifestation för miljön; ungdomarnas demonstration kan vara en global tipping point i omställningen till en hanterbar klimatframtid på jorden, som den svenske forskaren Johan Rockström dagen därpå skrev i Svenska Dagbladet.

Men Greta Thunberg har inte bara fått motta hyllningar, hemma i Sverige har hon också utsatts för smutskastning och rent av näthat från diverse högermän och klimatförvillare – stackare som redan för flera år sedan förlorat sakdebatten om klimatet och vilkas ”argument” lätt kan tillbakavisas. Förvillarna fortsätter förvisso att gläfsa i sociala medier och får med oregelbundna mellanrum utbrott i tidningarnas insändarspalter, men ingen bryr sig egentligen om dem längre. Ett större hinder för den nödvändiga omställningen är istället de som kan kallas klimatfördröjare.

Ordet klimatfördröjare myntades av ledarskribenten Andreas Gustavsson i den svenska vänstertidningen ETC. Fördröjarna är de – tyvärr alltför många – som visserligen erkänner klimatkrisen men ändå på olika sätt försöker skjuta upp de nödvändiga och akuta åtgärder som måste till för att hejda en skenande uppvärmning. Klimatfördröjare förklarar att vi kan fortsätta att flyga med biobränslen eller att utbyggd kärnkraft är det som räddar oss, för att ta två vanliga exempel.

Den svenska regeringen ger ett annat exempel på vad klimatfördröjning innebär. Ovan nämnda ETC avslöjade i slutet av mars att de svenska socialdemokraterna i regeringen Löfven vill tvinga genom en massiv utbyggnad av Arlanda flygplats i Stockholm. 2018 reste drygt 26 miljoner passagerare via Arlanda, och byggs flygplatsen ut skulle passagerarantalet växa till 47 miljoner 2040 och 50 miljoner tio år senare.

Enligt ETC är S redo att köra över regeringspartnern Miljöpartiet när det gäller utbyggnaden.

Arlandaplanerna är naturligtvis fullständigt ohållbara: enda sättet att minska flygets utsläpp är – att flyga mindre. Men det är tyvärr typiskt för hur politiken fungerar. Statsminister Stefan Löfven lovade när han tillträdde att hans regering skulle ta itu med klimatfrågan på allvar, men när det kommer till kritan skyggar man för de svåra och nödvändiga beslut som måste fattas. Tyvärr tror jag nog att man lätt kan hitta liknande exempel i finländsk politik: många yviga löften om klimatet, men beslut som går i motsatt riktning.

Vi har lite mer än ett decennium på oss att minska utsläppen av växthusgaser med hälften  om vi ska lyckas hålla höjningen av den globala medeltemperaturen under 1,5 grader Celsius. Vi måste handla nu. Det finns inte längre tid att vänta.

Det är vad Greta Thunberg påminner oss om, varje fredag.

1 kommentar

Ernst Mecke 30 april, 2019 - 20:36

In HBL of 15.04. there was on the DEBATT page a column by Jan Vapaavuori in which he was announcing that ”[i] höst lanserar Helsingfors en internationell tävling med ett enkelt mal – att ersätta stenkol på ett så hållbart sätt som möjligt och med minsta möjliga användning av biomassan vid uppvärmningen av staden”. And I do think that this is a very good idea. Once the competition opens there will be needed lots of people with good ideas. Presumably also teams will be allowed to hand in proposals. Anybody interested? Anyway it is also said that ”[h]uvudvinsten i tävlingen är en million euro”.

Reply

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.