”Serbest pazar ekonomisi” är den direkta översättningen av ”fri marknadsekonomi” till turkiska. Lägg märke till pazar. Jag har till leda fått höra jämförelser mellan den västerländska, underförstått kristna marknadsekonomin och den orientaliska, underförstått islamska basarekonomin. Den förra skall vara baserad på rationalitet i jämförelse mellan priser, medan den senare skall vara baserad på personlig kontakt och sociala förhållanden snarare än på ett öppet utbyte av värden.Visst känns upplevelsen igen för den västerlänning som tvingas ut i en soukh eller medina, och visst käner jag igen det från trafiktunnlar, torg och basarer här i Istanbul. Försäljare tränger sig på och försöker tvinga fram en social kontakt för att kunna inleda köpslåendet.

Och hur man än gör, som västerlänning, så känner man sig lurad till slut. Och jag tror att det är därför vi hatar det. Det sliter i min själ att ha köpt något utan att känna till det verkliga priset och veta hur mycket jag egentligen borde ha prutat ner det. Lika mycket hatar jag känslan av att ha missat ett kap, och låtit bli att köpa något bara för att jag varit rädd att betala för mycket. I basarekonomin är jag alltid en förlorare.
Men för att inte se att ”basarekonomin” växer till sig i västerlandet måste man vara blind. I Helsingfors arbetsbasar, där jag i somras sålde mitt arbete, var jag lika blind inför arbetsköparen som jag är inför prylförsäljaren i Istanbul. Det viktiga är inte produkten, utan att jag skall vara lojal. Jag säljer det dyrbaraste jag har, min tid, totalt i blindo, utan att ha en aning om vad köparen får när han säljer mina vinster vidare.
Att hålla sin kund eller försäljare i blindo är basarens logik, men det samma börjar gälla också på den ”rationella” marknaden. Ifall din arbetare är temporärt hyrd och förhindrad att någonsin komma i kontakt med den som beställer arbetet kan varken han eller beställaren avgöra priset på varan. Ännu bättre ifall arbetaren kan hindras från att förstå vad det är i arbetet som egentligen skapar värde. Lojalitet skapas med ett glas cay, med en berättelse om hur vi redan är sammanlänkade på något sätt. Den som döljer mest och bygger upp det mest extravaganta spegelspelet och ädelstensglittret är den som gör vinsten.
Vilket finskt telekombolag var det nu igen som köpte värdelös luft i Turkiet för ett par miljarder? Visst kan man säga att de blev lurade, men de fick ju precis vad som var avtalat. Och säg inte att de inte skulle ha dragit till med samma knep ifall de haft möjligheten.
Den upplevda skillnaden mellan basar och marknad ligger i om man känner att man har blivit lurad eller inte. Men den reella skillnaden ligger i om det är möjligt att blända den man vill skinna. Och i den meningen så sprider basarens mysterievärld ut sig också i det upplysta västerlandet, och den gör det skickligare än någonsin i öst. Färre känner sig lurade och det tar längre tid för dem att upptäcka att de blivit det.

Markus Drake

 

Lämna en kommentar


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.