I USA rider landets favorit-skitkvarn, Howard Stern, på en ny trend. Stern som fått nog av censur och förmynderi sade upp kontraktet med den allmänna radiostationen Infinity Broadcasting och hoppade över till det nya och klatschiga Sirius Radionetworks. Sirius är med och dirigerar en modern melodi, radions andra entré: satellitradio. För tretton dollar i månaden skall folk få köpa ett större men framför allt friare utbud. Den amerikanska storebrorsan, FCC (Federal Communications Commission), har nämligen förklarat att de kommer att lämna satellit-radion så långt som möjligt ifred. Minimalt silande av oanständigt eller kränkande material m.a.o.

”Shockjocken” Stern vill nu låta slussarna ligga öppna. Den amerikanska antitabun tänker inte vila en stund och skall fortsätta vara banal – medvetet och omedvetet. De som fått smakprov på hans galla förstår att fria händer är just vad som behövs för att få Stern att överge 80 procent av sitt lyssnarunderlag. Och så en årslön på 100 miljoner dollar förstås.

Andra kvarnstenar som Stern slipper är reklamstormen som i USA i dag tar en tredjedel av sändningstiden. En del av satellitradiokonceptet är nämligen att skära ner på reklamtiden. Men Sterns intåg har förstås haft ömsesidiga fördelar. Efter att hans medverkan offentlggjordes så sköt antalet Siriusabonnemang från 600 000 till 3 miljoner. Före programmet ens hade börjat sända.

– De har en kanal för alla. Är du höger? Lyssna på högerkanalen. Är du vänster? Lyssna på vänsterkanalen. Är du en skitstövel? Lyssna på min kanal! uttalar sig Stern entusiastiskt i tidningen The Esquire i januari det här året, några dagar före sin premiär.

Trots Sterns optimism, har första etappen för den nya branschen varit dalande. Pengar har ödslats på det ena projektet dyrare än det andra. De flesta viktiga sportevenemang – NHL, NFL, NBA, MLB, NASCAR – har firats in av Sirius eller XM Radio, som med 6 miljoner lyssnare leder satellitradiomarknaden. Samtidigt har även Stern råkat i blåsväder. Hans show har inte bara nått Sirius lyssnare. En bred piratdistribution har gjort livet surt för Stern, som långt byggt sitt manér på ”se er i reven” hälsningar åt myndigheter. Ironin kryddas av att Sirius fått be FCC om hjälp i sin kamp mot piraterna. Även Stern har fördömt piratismen – men i mjukaste ordalag.

För tillfället går både Sirius och speciellt XM Radio på förlust. Men att hitta balansen mellan att expandera och säkra det man har tar en tid, säger vissa experter. Branschen kräver en del nya finesser – för att kunna lyssna till kanalerna måste man utöver abonnemanget också skaffa en modern mottagare. På XM Radio väntar man sig heller ingen vinst före år 2010.

Källor: Esquire januari 2006, truthdig.com, latimes.com.

Mikael Brunila

Lämna en kommentar